Inleiding
Op 1 mei 2022 trad de Wet open overheid (Woo) in werking om te zorgen dat overheidsinformatie beter vindbaar, uitwisselbaar en eenvoudig te ontsluiten is.
In artikel 3.5 van de Woo staat dat bestuursorganen in de begroting aandacht besteden aan de beleidsvoornemens over de uitvoering van deze wet en in de jaarlijkse verantwoording verslag doen van de uitvoering ervan. Daarom treft u hier de openbaarheidsparagraaf aan.
Het kabinet heeft voor de periode 2021-2026 middelen beschikbaar gesteld voor de implementatie en uitvoering van de Woo (zowel incidenteel als structureel).
Actieve openbaarmaking – bewustwording open en transparant werken
Een projectgroep werkt aan het openbaar maken van elf informatiecategorieën. Dat doen we in fasen. Sinds 1 november 2024 zijn de eerste categorieën verplicht om actief openbaar te maken. Voor ons gaat hierbij om bereikbaarheids- en organisatiegegevens. Hoewel deze gegevens al openbaar zijn besteden we in 2025 extra aandacht aan de bewustwording rondom openbaarheid en transparant werken.
Passieve openbaarmaking – ondersteuning afhandeling verzoeken
Sinds 1 oktober 2024 hebben we een juridisch ondersteuner Woo. Voor de bekostiging hiervan worden de budgetten ingezet die beschikbaar zijn voor de implementatie en uitvoering van de Woo. Deze ondersteuner helpt de vakinhoudelijk medewerker bij de behandeling van Woo-verzoeken, door waar nodig documenten te beoordelen op uitzonderingsgronden, te anonimiseren en te registreren. De ondersteuner neemt het afhandelen van het Woo-verzoek niet over, maar dit zorgt voor minder werkdruk bij de vakinhoudelijke medewerkers en ondersteuners van de clusters, zodra er een Woo-verzoek binnenkomt. Vanaf 2025 houden we een overzicht bij van de afhandeling van Woo-verzoeken, zodat we dit meenemen in het jaarverslag.
Informatiehuishouding – zaakgericht werken
In 2025 starten we ook met het inrichten van processen in onze zaaksystemen. Op dit moment vallen de elf informatiecategorieën nog onder meerdere interne werkprocessen. Het doel is om in 2025 deze processen in te richten, om via deze weg categorieën openbaar te maken en de openbaarmaking/afhandeling te monitoren.