We gaan voor de juiste woning op de juiste plaats
Inleiding
We zien dat vraag en aanbod van woningen steeds minder goed op elkaar aansluit. Dat komt omdat de samenstelling van de bevolking verandert. En omdat de woonwensen van inwoners veranderen.
Resultaten
We bieden ruimte voor duurzame en vernieuwende initiatieven
Ons woonbeleid biedt ruimte om nieuwe woningen te bouwen en bestaande woningen te splitsen. Bijvoorbeeld voor starters en senioren. Maar ook voor nieuwe woonvormen. Daarbij zetten we in op verduurzaming, vernieuwing en transformatie van de woningvoorraad. Het doel is om vraag en aanbod op de korte en de lange termijn op elkaar aan te laten sluiten.
We werken actief samen om initiatieven af te handelen
Het is belangrijk dat onze kwaliteit van dienstverlening goed aansluit op de dynamiek van het aantal en soort initiatieven. Als dat nodig is, zetten we extra capaciteit in om aanvragen voor wooninitiatieven af te handelen. Deze aanvragen beoordelen we met duidelijke criteria. We werken samen en stimuleren externe partijen om de juiste woning op de juiste plaats te realiseren.
We nemen de regie waar dat nodig is
Krijgen en hebben we goede en actuele informatie via monitoring? Dan kunnen we bijsturen waar dat nodig is. En meer de regierol nemen als gemeente.
We maken wijken leefbaarder en toekomstbestendig
Inleiding
In sommige wijken hebben corporaties veel woningen die toe zijn aan groot onderhoud. Dit zijn woningen en wijken die 40 tot 60 jaar oud zijn. De huidige samenleving stelt andere eisen aan deze woningen en de buitenruimte.
Resultaten
Voor de betrokken wijken zijn er ontwerpen voor de openbare ruimte
We pakken de wijken integraal aan. Dat wil zeggen dat wij samen met de woningcorporaties, particuliere woningeigenaren en verschillende partijen de openbare ruimte ontwerpen. Dat doen we samen met nutsbedrijven en omwonenden. Dit betekent bijvoorbeeld dat we groot onderhoud uitvoeren en wijken veiliger maken. Dit doen we samen met ProWonen en Sité.
Met de wijkaanpak realiseren we daar de klimaatadaptatiedoelen
We passen de openbare ruimte aan de effecten van klimaatverandering aan. Om zo de schade door klimaatverandering te beperken én de kansen die klimaatverandering biedt te benutten. Dit betekent onder andere dat we hemelwater gebruiken, meer groen in de straten maken en woningen van gas halen. Dit doen we samen met woningcorporaties zoals Prowonen en Sité en met Liander.
Indicatoren
Lokale indicator
Thema wonen
Effectindicator | Bron | Nul-meting | Jaar nul-meting | Doel 2020 | Doel 2021 | Doel 2022 | Doel 2023 | Doel 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Leegstandspercentage in de woningvoorraad | Regionale Woningmarkt monitor rapportage | 2,20% | 2018 | max 2% | max 2% | max 2% | max 2% | max 2% |
Waardering buurt en kwaliteit van de woning | AWLO | 8 | 2018 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 |
Het aantal aangesloten huishoudens 'Veilig thuis in de Achterhoek' neemt maximaal 50% af* | project leefsamen | 158 | 2019 | 65 | ntb | ntb | ||
Uitbreiding woningvoorraad (netto toename aantal woningen (aantal gereed gemelde woningen minus gesloopte en samengevoegde woningen)) | Gemeentelijk datasysteem | - | 2019 | +80 | +80 | +80 | +80 | +80 |
Aanbod sociale huurwoningen | Gemeentelijk datasysteem | 2848 | 2019 | 2848 | 2848 | 2848 | 2848 | 2848 |
* We zien ontwikkelingen in dit project, waardoor het de vraag is of de indicator stand houdt/passend blijft. |
Landelijk vastgestelde indicatoren
Indicator | Bron | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Realisatie 2019 | Gelderland 2019 |
---|---|---|---|---|---|---|
Nieuw gebouwde woningen (aantal per 1.000 woningen) | ABF 2019 | 3,8 | 2,2 | 3,2 | 3,7 | 9,8 |
Gegevens overgenomen van www.waarstaatjegemeente.nl stand d.d. 17-08-2020 |
Risico's
Risico-oorzaak (Als gevolg van...) | Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...) | Risicogevolg (met als gevolg dat...) | Netto Kans | Totaal: Netto Financieel Maximum | Impact financieel (%) | Impact (niet financieel)/ Pandemie |
---|---|---|---|---|---|---|
Omgeving - Anticiperen op demografische ontwikkelingen. | Het schrappen van woningbouwplannen door demografische ontwikkelingen. | Financieel - Extra kosten voor de gemeente. | 50% | € 1.000.000 | 4,91% | - |
Organisatie - In 2021 wordt de leges verhoogd met 28% daardoor wordt verwacht dat de legesopbrengsten met 28% zullen stijgen bij een gelijkblijvend aantal bouwaanvragen. | Door corona wordt een economische crisis verwacht. Het is daarom onzeker of de leges opbrengsten inderdaat met 28% zullen stijgen. Aan de andere kant merken wij nu een toename van het aantal aanvragen. | Financieel - Minder legesopbrengsten of meer uitgaven door inhuur. | 50% | € 250.000 | 1,22% | - |
Extern - Het uitbreken van een pandemie, ontstaat een economische recessie waardoor verbouwing e.d. uitblijven. | Er minder inkomsten gegeneerd worden uit leges, bijvoorbeeld bouwleges. | Financieel - Er financiële tekorten ontstaan. | 50% | € 25.000 | 0,12% | Pandemie |
Meer informatie over de risico's vindt u in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing (2.2.2).