Eigen vermogen
Reserves
Soorten | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Algemene reserve | 45.586 | 17.880 | 17.635 | 17.635 | 17.635 |
Bestemmingsreserves | 9.181 | 31.912 | 31.302 | 31.181 | 30.018 |
Totaal | 54.766 | 49.792 | 48.937 | 48.816 | 47.653 |
Ontwikkeling reserves in 2021
Specificatie | Saldo begin jaar | Vermeer-deringen | Vermin-deringen | Saldo einde jaar |
---|---|---|---|---|
Algemene reserve | 45.586 | 27.705 | 17.880 | |
Algemene reserve | 45.586 | - | 27.705 | 17.880 |
Duurzaam ruimtegebruik bedrijventerreinen | 412 | 412 | - | |
Minima | 51 | 5 | 46 | |
Sociaal Domein | 978 | 2.000 | 2.188 | 790 |
Bovenwijkse voorzieningen | 1.871 | 1.871 | ||
Kapitaallasten Investeringsagenda | - | 23.800 | 23.800 | |
Derving Nuon dividend | 861 | 287 | 574 | |
Gemeentehuis | 5.007 | 177 | 4.830 | |
Bestemmingsreserves | 9.181 | 25.800 | 3.069 | 31.912 |
Totaal reserves | 54.766 | 25.800 | 30.774 | 49.792 |
Algemene reserve
De Algemene reserve hebben wij voor het opvangen van onverwacht tegenvallers. Daarnaast zoeken we, binnen de verslaggevingsregels, naar passende mogelijkheden om de reserve in te zetten om structureel een meerwaarde te creëren voor Bronckhorst. Op basis van de besluitvorming over de Perspectiefnota 2021, gaan wij € 23,8 mln. apart zetten voor de opgaven die wij voor de toekomst van Bronckhorst zien. Meer hierover leest u in de paragraaf Financiering (2.2.4) en bij de financiële positie (3.3.1).
Bestemmingsreserves
Duurzaam ruimtegebruik bedrijventerreinen
Tot en met 2017 is de reserve gebruikt voor het 'Uitvoeringsplan Herstructurering, Revitalisering en Transformatie bestemming bedrijventerreinen Bronckhorst'. De nog beschikbare middelen zetten wij in voor de herinrichting van de industrieterreinen, één van onze opgaven in de Investeringsagenda (3.3.1).
Minima
De reserve is bedoeld voor het verstrekken van eenmalige bijdragen aan inwoners voor het opvangen van onverwachte kosten, waarvoor ze geen beroep kunnen doen op bestaande regelingen (bijstand). We geven een bijdrage van maximaal € 5.000 per betreffende inwoner.
Sociaal domein
Bij de centralisatie van de jeugdzorg, participatie en de maatschappelijke ondersteuning heeft de raad bepaald dat de uitvoering moet passen binnen de ontvangen rijksvergoedingen aangevuld met de op dat moment al beschikbare eigen middelen. De overschotten (vanaf 2014) op de budgetten voor het Sociaal domein zijn toegevoegd aan deze bestemmingsreserve.
De reserve zetten wij in om de tekorten binnen het Sociaal domein af te dekken. Daarnaast gebruiken we deze reserve voor innovatieveinitiatieven om de transformatie te realiseren. Eind 2020 is de bestemmingsreserve leeg. Daarom hevelen wij € 2 mln van de Algemene reserve over naar deze bestemmingsreserve zodat de transformatie voortgezet kan worden.
Bovenwijkse voorzieningen
Bij ruimtelijke ontwikkelingen die ruimtebeslag tot gevolg hebben, vragen wij een bijdrage van de aanvrager op basis van de Nota 'Bovenwijkse voorzieningen'. De vergoedingen storten we in de reserve. In februari 2017 is een actualisering van de prioriteiten in de nota vastgelegd op basis waarvan we nu de bestedingen doen. Deze hebben betrekking op parkeren Bronckhorst, dorpsranden en landschap en het vastgoedtransitiefonds. We kijken hoe deze reserve kan bijdragen aan de geformuleerde investeringsopgaven.
Kapitaallasten Investeringsagenda
In de Perspectiefnota 2021-2024 is de vorming van een bestemmingsreserve Kapitaallasten Investeringsagenda voorgesteld. Het gebruik en de inzet daarvan hebben we bij de financiële positie (3.3.1) beschreven) We nemen dit op in de Nota 'Reserves en voorzieningen'. Met deze bestemmingsreserve kunnen wij de toekomstige opgaven van Bronckhorst financieren en blijft onze Algemene reserve nog robuust genoeg.
Derving Nuon dividend
Een deel van de boekwinst op de Nuon-aandelen is afgezonderd in deze bestemmingsreserve. De reserve valt jaarlijks gedeeltelijk vrij ten gunste van de exploitatie om het gemis aan dividendbaten op te vangen. De laatste bijdrage is in 2025.
Gemeentehuis
Voor de (gedeeltelijke) dekking van de kapitaallasten van het gemeentehuis en de gemeentewerf hebben wij uit de opbrengst van de verkoop van de voormalige gemeentehuizen en de werkplaats in Hengelo deze reserve gevormd. Jaarlijks komt een gedeelte vrij ten gunste van de exploitatie. Daarnaast is 2/3e deel van de 'IZA-middelen'in deze bestemmingsreserve gestort voor de dekking van kapitaallasten van de aangebrachte (extra) personeelsvoorzieningen.
Voorzieningen
Soorten | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Egalisatievoorzieningen | 2.536 | 2.543 | 2.540 | 2.616 | 2.389 |
Risicovoorzieningen | 4.859 | 4.773 | 4.733 | 4.605 | 4.499 |
Voorziening middelen derden | 2.289 | 2.363 | 2.434 | 2.497 | 2.551 |
Totaal | 9.684 | 9.678 | 9.707 | 9.718 | 9.440 |
Ontwikkeling voorzieningen in 2019
Specificatie | Saldo begin jaar | Vermeer-deringen | Vermin-deringen | Saldo einde jaar |
---|---|---|---|---|
Onderhoud gemeentelijke gebouwen | 1.465 | 532 | 677 | 1.320 |
Onderhoud sportaccommodaties | 1.071 | 319 | 167 | 1.223 |
Egalisatievoorzieningen | 2.536 | 851 | 844 | 2.543 |
Bedrijvenpark A18 | 367 | 367 | ||
Wethouders wachtgeld/pensioen vóór herindeling | 1.661 | 1 | 99 | 1.563 |
Wachtgeld wethouders | 219 | 29 | 39 | 209 |
Pensioen wethouders | 2.613 | 80 | 59 | 2.634 |
Risicovoorzieningen | 4.859 | 110 | 196 | 4.773 |
Re-integratietrajecten | 83 | 83 | ||
Rioolheffing | - | 1.031 | 1.030 | 1 |
Afvalstoffenheffing | - | - | ||
Afkoop onderhoud graven | 2.184 | 298 | 224 | 2.257 |
Reparatie 3e jaar WW | 21 | 21 | ||
Voorziening middelen derden | 2.289 | 1.328 | 1.254 | 2.363 |
Totaal voorzieningen | 9.684 | 2.289 | 2.295 | 9.678 |
Egalisatievoorzieningen
Onderhoud gemeentelijke gebouwen en sportaccommodaties
Om de jaarlijkse exploitatielasten voor het onderhoud te egaliseren hebben we voor de gemeentelijke gebouwen en sportaccommodaties een voorziening. Stortingen berekenen wij op basis van het onderhoudsplan en die zijn het gemiddelde van wat er voor de planperiode nodig is aan budget. Alle onderhoudskosten worden uit de voorziening gedekt. Meer hierover is te lezen in de Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen (2.2.3).
Risicovoorzieningen
Bedrijvenpark A18
De gemeente Doetinchem is grondgebiedgemeente voor het A18 Bedrijvenpark. We verwachten een nadelig exploitatieresultaat. Voor het aandeel van Bronckhorst in het verlies hebben we deze voorziening getroffen. Het risico vindt zijn oorsprong in de Samenwerkingsovereenkomst bedrijventerreinen West Achterhoek (SOK).
Wethouders wachtgeld/pensioen vóór herindeling
Dit betreft de uit te keren pensioenen en wachtgelden aan wethouders van de voormalige gemeenten. De omvang van de voorziening bepalen wij periodiek op basis van actuariële berekeningen.
Wachtgeld wethouders
De gemeente loopt het risico dat zij wachtgeld moet uitbetalen aan voormalige wethouders. Daarvoor hebben wij een voorziening getroffen die een gedeelte van het maximale risico afdekt (25%). Het wachtgeld is gebaseerd op de rechten zoals die zijn vastgelegd in de Wet APPA.
Pensioen wethouders
Bij de opbouw van pensioenen voor wethouders van Bronckhorst storten we jaarlijks een bedrag, overeenkomend met de toename van de opgebouwde rechten, in de voorziening. De uitbetaling van de pensioenen komt ten laste van de voorziening.
Voorziening middelen derden
Re-integratietrajecten
Op het salaris van de ambtenaren houden we de premie in voor 'Werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten' (WGA) en storten deze in de voorziening. Uit de voorziening bekostigen we re-integratietrajecten.
Rioolheffing
In de tariefberekening voor rioolheffing houden wij rekening met investeringslasten van vervangingen. Hiermee beogen we een gelijkmatig verloop van het tarief. De ruimte die hierdoor ontstaat in de exploitatie voegen we aan de voorziening. De voorziening gebruiken we omvervangingsinvesteringen af te boeken. Meer hierover is te lezen in de Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen (2.2.3).
Afkoop onderhoud graven
Het onderhoud van graven kan worden afgekocht. De afkoopsommen storten wij in deze voorziening. Jaarlijks valt een deel van de afkoopsom vrij en wordt als dekking van de onderhoudskosten ten gunste van de exploitatie gebracht. Meer hierover is te lezen in de Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen (2.2.3).
Reparatie 3e jaar WW
De opbouw en de maximale duur van de WW-uitkering zijn per 1 januari 2016 verkort door
wijzigingen in de Wet werk en zekerheid. In de Cao Gemeenten 2016-2017 is afgesproken om
deze versoberingen van de WW te repareren. Om de reparatie-uitkering te bekostigen, wordt
vanaf 1 januari 2018 een kostendekkende werknemerspremie geheven waarmee gemeenten
zelf het derde jaar WW kunnen financieren. De geïnde premie storten we in deze voorziening gestort. Eventuele uitkeringen worden hieruit bekostigd.
Vaste schulden
Leningportefeuille
Van het verloop, de jaarlijkse rentelast en de resterende looptijd kunnen wij het onderstaande beeld geven.
Verloop leningen
Ontwikkeling | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Schuldrest per 1 januari | 14.886 | 13.843 | 12.797 | 11.765 |
Reguliere aflossingen | 1.043 | 1.047 | 1.032 | 907 |
Vervroegde aflossingen | ||||
Schuldrest per 31 december | 13.843 | 12.797 | 11.765 | 10.858 |
Rentelast boekjaar | ||||
Gemiddeld rentepercentage | 4,5% | 4,5% | 4,5% | 4,5% |
Looptijd schuldrestant per 31 december | ||||
- looptijd < 5 jaar | 3.999 | 3.869 | 3.914 | 4.503 |
- looptijd tussen 5 en 10 jaar | 2.240 | 1.740 | 1.080 | - |
- looptijd langer dan 10 jaar | 7.604 | 7.188 | 6.771 | 6.354 |
Op de aangetrokken geldleningen (bestaande leningenportefeuille) betalen we gemiddeld 4,5% rente.
Vlottende passiva / Overlopende passiva
Voor de balans hebben wij de vlottende passiva en overlopende passiva als stelpost opgenomen. De cijfers hebben we afgeleid uit de Jaarstukken 2019.