iconOver de gebonden heffingen

De gebonden heffingen zijn:

  • afvalstoffenheffing;
  • begraafrechten;
  • rioolheffing;
  • leges en rechten.

Mate van kostendekking van de gebonden belastingen

Bij elke heffing geven we in de onderstaande overzichten aan in hoeverre de kostendekking wordt bereikt. De kostendekking op begrotingsbasis mag maximaal 100% bedragen. Bij de berekening van de kostendekking mogen naast de directe kosten ook overheadkosten en BTW worden meegenomen. Voor de toerekening van de overhead volgen we de financiële verordening, waarbij we uitgaan van de begrote uren die aan de heffing worden toegerekend, vermenigvuldigd met het bij de begroting vastgestelde percentage. Voor 2025 is dat percentage 73%.

Afvalstoffenheffing

Als gemeente hebben we de verantwoordelijkheid om afvalstoffen van particuliere huishoudens in te zamelen. De kosten voor het inzamelen en verwerken van afvalstoffen financieren we via de afvalstoffenheffing. Inwoners zijn verplicht deze heffing te betalen, zelfs als ze geen afval aanbieden voor inzameling. De heffing wordt opgelegd aan de gebruiker van een perceel waarvoor de gemeente de inzamelverplichting nakomt. De grondslag voor de berekening van de afvalstoffenheffing mogen we zelf bepalen. We hebben dan wel de verplichting om deze keuze officieel vast te leggen in de verordening. Ook in 2025 betaalt de gebruiker naast het vaste bedrag ook een variabel bedrag, afhankelijk van het aantal aanbiedingen en het type afval dat wordt aangeboden.

In deze tabel ziet u hoe we de kosten dekken:

Afvalstoffenheffing

Rekening 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Lasten afval (7.3)

3.086

3.372

3.445

Baten afval (7.3)

432

304

311

Netto kosten taakveld (7.3)

2.654

3.068

3.134

Toe te rekenen lasten

833

909

926

Overhead (0.4)

182

192

236

Verkeer en wegen (2.1)

81

94

100

BTW

570

623

590

Totale lasten

3.488

3.977

4.061

Opbrengst heffingen

3.602

3.977

4.061

Dekkingspercentage

103%

100%

100%

Uitvoering van werkzaamheden

  • De uitvoering van afvalgerelateerde werkzaamheden is verdeeld tussen twee partijen: Circulus uit Apeldoorn verzorgt de inzameling en verwerking van afval (kostenkant). GBTwente is verantwoordelijk voor de invordering van de afvalstoffenheffing (opbrengstkant).
  • Onze afvalbegroting is kostendekkend. Dat betekent dat we geen winst maken op afval. De kosten in het afvalbeheer zitten vooral inhet daadwerkelijk inzamelen en verwerken van bedrijfs- als huishoudelijk afval. Maar ook in het scheiden en recyclen van afval. We houden rekening met overheadkosten en BTW.
  • Onze inspanningen op het gebied van afval beschrijven we in deelprogramma 3B Duurzaamheid (2.1.3). Voor afval hebben we geen nieuwe voorstellen die, bovenop de inflatie, tot hogere tarieven leiden.

Begraafrechten

Deze rechten bestaan uit een vergoeding voor het gebruik van de begraafplaatsen en een vergoeding voor diensten van de gemeente. We heffen deze kosten volgens de Verordening begraafrechten.

In deze tabel ziet u hoe we de kosten dekken:

Begraafplaatsen

Rekening 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Lasten begraafplaatsen en crematoria (7.5)

523

584

512

Baten begraafplaatsen en crematoria (7.5)

393

453

476

Netto kosten taakveld (7.5)

129

131

36

Toe te rekenen lasten

133

145

124

Overhead (0.4)

133

145

124

Totale lasten

262

276

160

Opbrengst heffingen

150

173

161

Dekkingspercentage

57%

63%

100%

Uitvoering van werkzaamheden

  • De kosten zijn voor het beheer, de uit te voeren diensten en het onderhoud van de begraafplaatsen.
  • De opbrengst van begraven en begraafplaatsonderhoud dekt minimaal 50% van de jaarlijkse kosten. We houden rekening met overheadkosten en BTW.
  • We kennen verschillende tarieven voor opgravingen, gebaseerd op de leeftijd van de begraven persoon en we geven de mogelijkheden aan voor diensten in het weekend.
  • Begraven en gravenonderhoud vallen onder deelprogramma 2B Aantrekkelijke leefomgeving (2.1.2). Hiervoor hebben we geen nieuwe voorstellen die, bovenop de inflatie, tot hogere tarieven leiden.

Rioolheffing

De gemeente zorgt voor het afvoeren van huishoudelijk afvalwater en regenwater, en ook voor het grondwater. In de rioolheffing rekenen we de kosten door die verbonden zijn aan het in stand houden van het gemeentelijk rioleringsstelsel. Voor het berekenen van de rioolheffing volgen we het kostendekkingsplan van het ‘Watertakenplan Olburgen 2023-2027' (WTPO). We hanteren één rioolheffing voor alle watertaken.

In deze tabel ziet u hoe we de kosten dekken:

Rioolheffing

Rekening 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Lasten riolering (7.2)

3.411

3.825

3.382

Baten riolering (7.2)

0

0

0

Netto kosten taakveld (7.2)

3.411

3.825

3.382

Toe te rekenen lasten

1.051

1.054

1.076

Overhead (0.4)

407

416

507

Verkeer en wegen (2.1)

23

27

29

BTW

620

611

540

Totale lasten

4.462

4.879

4.458

Opbrengst heffingen woningen

4.176

4.383

4.021

Opbrengst heffingen niet-woningen

423

496

440

Opbrengst heffingen

4.599

4.879

4.461

Dekkingspercentage

103%

100%

100%

Uitvoering van werkzaamheden

  • De kosten zitten vooral in het nakomen van onze gemeentelijke watertaken. We passen wegen en straten aan zodat het hemelwater, bij hevige regenval, vertraagd afvloeit. We geven bijvoorbeeld subsidie aan inwoners voor het afkoppelen van regenwater. Dit voorkomt overbelasting van de riolering.
  • Onze rioleringsbegroting is kostendekkend. Dat betekent dat we geen winst maken op riolering. We houden rekening met overheadkosten en BTW.
  • Onze inspanningen op het gebied van riolering beschrijven we in deelprogramma 2B Aantrekkelijke leefomgeving (2.1.2).
  • In lijn met de perspectiefnota hanteren we binnen het watertakenplan een andere dotatiemethode. In deelprogramma 2B Aantrekkelijke leefomgeving (2.1.2) beschrijven we de aangepaste financieringssystematiek en afkoppelsubsidie wat leidt tot een verlaging van de rioolheffing met € 526.000 (€ 31,67 per aansluiting).
  • Voor riolering hebben we verder geen nieuwe voorstellen die, bovenop de inflatie, tot hogere tarieven leiden.

Leges en rechten voor taken en diensten van de gemeente

We brengen leges en tarieven in rekening voor de taken en diensten die we uitvoeren. De opbrengsten mogen de kosten niet overschrijden. Het Rijk stelt voor sommige tarieven een maximum vast, bijvoorbeeld voor reisdocumenten en akten. Daarnaast mogen we kruissubsidiëring toepassen. Dit houdt in dat we de tarieven voor bepaalde diensten verhogen om de tarieven voor andere diensten laag te houden, zolang dit niet in strijd is met de wet.

We dekken de kosten per groep gelijksoortige producten

Dit noemen we de kostendekkendheid. De leges zijn in de tarieventabel van de legesverordening ingedeeld in drie hoofdstukken:

  1. Algemene dienstverlening
  2. Dienstverlening vallend onder de fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
  3. Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

In deze paragraaf ziet u de kostendekkendheid per hoofdstuk. Bij het raadsvoorstel voor de belastingvoorstellen 2025 laten we voor de legesverordening het kostendekkingsplan per product van de Legesverordening (recht) zien.

Legesverordening

Lasten taakvelden

Overhead

Totale lasten

Heffing

Andere inkomsten

Totale baten

Kosten dekkendheid

Totaal hoofdstuk 1 Algemene dienstverlening

2.015

891

2.906

678

0

666

23%

Totaal hoofdstuk 2 Dienstverlening Omgevingswet

3.182

2.153

5.335

1.714

14

1.728

32%

Totaal hoofdstuk 3 Dienstverlening vallend onder de dienstenrichtlijn

0

0

0

72

0

0

0%

Totaal legesverordening

5.197

3.044

8.241

2.464

14

2.394

30%

Uitvoering van werkzaamheden

  • We brengen leges en tarieven in rekening voor de taken en diensten die we uitvoeren. Deze leges vallen onder verschillende deelprogramma’s. Zo valt hoofdstuk 1 (Burgerzaken) vooral binnen deelprogramma 4A Besturen (2.1.4), hoofdstuk 2 (Omgevingsvergunningen) onder deelprogramma 2A Passend wonen en hoofdstuk 3 (Evenementen) onder deelprogramma 2B Aantrekkelijke leefomgeving.
  • Onze inspanningen op het gebied van burgerzaken en bouwvergunningen beschrijven we in de betreffende deelprogramma’s. Een nieuwe ontwikkeling is de invoering van leges voor evenementen.
  • In de Perspectiefnota 2025-2028 legden we vast dat we leges vragen voor evenementen. We heffen geen leges voor kleine evenementen.
  • Voor de legesverordening hebben we verder geen nieuwe voorstellen die, bovenop de inflatie, tot hogere tarieven leiden.