iconOver de ongebonden heffingen

De ongebonden heffingen zijn:

  • forensenbelasting;
  • onroerendezaakbelastingen;
  • reclamebelasting;
  • toeristenbelasting.

Forensenbelasting

Deze belasting is bedoeld om mensen die veel in een gemeente verblijven, maar geen ingezetenen zijn van die gemeente, te laten bijdragen aan de kosten van voorzieningen. Dit gebeurt door hen te laten betalen voor de faciliteiten die ze gebruiken. We heffen de belasting alleen van mensen die meer dan 90 dagen een gemeubileerde woning tot hun beschikking hebben.

We zorgen dat de opbrengst niet afhankelijk wordt van de ontwikkeling van de WOZ-waarden

In het verleden was het tarief afhankelijk van de waarde van de woning in het economisch verkeer zoals die geldt voor de OZB. Het tarief werd vermenigvuldigd met de tariefmutatie (inflatiepercentage) maar vervolgens deelden we het door de waarde mutatie. Als je het tarief gaat delen door een stijgende waarde mutatie, worden de tarieven lager. Nu passen we de indexering toe op het tarief en de waarde mutatie op de waardeklassen. Hierdoor blijven de waardeklassen niet meer gelijk, maar worden deze aangepast gelet op de gemiddelde waarde mutatie.

Onroerendezaakbelastingen (OZB)

Eigenaren van woningen en van niet-woningen betalen eigenarenbelasting. Voor een niet-woning (bedrijf) betaalt de gebruiker van een pand de gebruikersbelasting van de OZB. De OZB in 2025 wordt berekend op basis van de WOZ-waarde van de onroerende zaak per 1 januari 2023. Deze WOZ-waarde wordt voor ons jaarlijks vastgesteld door GBTwente. Het tarief van de OZB drukken we uit als een percentage van de WOZ-waarde. Voor verschillende groepen belastingplichtigen (eigenaren van woningen en eigenaren en gebruikers van niet-woningen) stellen we een afzonderlijk tarief vast. De hoogte van het tarief leidt tot de opbrengst die in de begroting is vastgesteld. Hiervoor stellen we eerst de OZB-opbrengst per belastingplichtige groep vast. GBTwente bepaalt de totale WOZ-waarde van de belastingplichtige groep via taxaties. Met de WOZ-waarden en de totale OZB-opbrengst per groep berekent GBTwente vervolgens het OZB-tarief.

We hebben alleen invloed op de geraamde OZB-opbrengst

Het OZB-tarief wordt voornamelijk beïnvloed door de ontwikkeling van de vastgoedmarkt, met name de WOZ-waarden. Als de gemiddelde waarde op de vastgoedmarkt stijgt, verlagen we het OZB-tarief om te voorkomen dat de OZB-opbrengst evenredig mee stijgt. Omgekeerd geldt hetzelfde: als de gemiddelde waarde daalt, verhogen we het OZB-tarief om te voorkomen dat de OZB-opbrengst daalt. Voor de gemiddelde eigenaar en gebruiker leidt deze aanpassing niet tot wijziging van de hoogte van de OZB-heffing, omdat een gemiddeld vastgoedobject de ontwikkelingen op de vastgoedmarkt volgt.

De OZB is een tijdstipbelasting

Voor het bepalen van de belastingplicht geldt de situatie per 1 januari van het belastingjaar. Als iemand bijvoorbeeld in de loop van het jaar zijn huis verkoopt, wordt deze verandering meegenomen in het volgende belastingjaar. Belastingplichtig zijn eigenaren van woningen en eigenaren en gebruikers van niet-woningen

We volgen de ontwikkeling van de WOZ-waarden

In de begroting houden we de waardeontwikkeling van objecten bij voor de drie groepen die OZB betalen. De WOZ-waarden volgen de verkoopprijzen en ontwikkelen zich als volgt:

Ontwikkeling WOZ-waarden

Rekening 2022

Rekening 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

WOZ-waarde bij begroting (meicirculaire)

Eigenaren woningen

4.666.330

6.666.500

6.666.931

6.762.000

Eigenaren niet-woningen

787.111

818.000

805.639

807.500

Gebruikers niet-woningen

661.405

658.500

667.938

669.500

Aantal WOZ-objecten (CBS)

19.253

18.953

18.942

18.942

Gemiddelde waarde per object (woning en niet-woning)

283

395

394

400

Aantal objecten woningen

16.213

16.452

16.380

16.465

Gemiddelde waarde per woning

288

405

407

411

Aantal objecten niet woningen

4.264

4.464

4.337

4.452

Gemiddelde waarde per niet-woning incl. gebruiker

185

183

186

181

Gemiddelde waarde per woning (CBS)

349

419

onbekend

onbekend

Ook bij niet-woningen werken we met m2 oppervlakte als parameter

Vanaf 2022 gebruiken we voor woningen de oppervlakte als parameter (m2) in plaats van de inhoudsmaat (m3). Vanaf 2025 geldt dit ook voor bedrijfswoningen. We verwachten geen bezwaren, gezien de ervaringen met de vorige conversie voor eigenaren van woningen.

De kosten voor no cure, no pay-bedrijven worden lager

Vanaf 2024 zijn er wijzigingen in de wetgeving met betrekking tot no cure, no pay-bedrijven (ncnp-bedrijven). Zij helpen belastingplichtigen bij het indienen van bezwaar tegen de WOZ-waarde. De belangrijkste wijzigingen:

  1. De bedrijven ontvangen de vergoedingen via hun opdrachtgever (de belastingplichtige)
  2. De vergoedingen, die ncnp-bedrijven ontvangen voor hun diensten, zijn verlaagd.

We communiceren dat belastingplichtigen zelf bezwaar kunnen indienen bij GBTwente. Doel is om de kosten te beheersen en belastingplichtigen aan te moedigen om actiever betrokken te zijn bij het bezwaarproces.

We verhogen de ozb-opbrengst met € 526.000 en verlagen tegelijkertijd de opbrengst voor rioolheffing

In de Perspectiefnota 2025-2028 hebben we vastgelegd dat we de opbrengst van de onroerendezaakbelasting (ozb) met € 526.000 verhogen. Dit hebben we gedaan als tegenhanger van de verlaging van de rioolheffing (deelprogramma 2B Aantrekkelijke leefomgeving). Belangrijk is dat de woonlasten voor inwoners niet zijn gestegen. De verhoging van de ozb-opbrengst geldt zowel voor eigenaren van woningen als voor eigenaren en gebruikers van niet-woningen.

Reclamebelasting

Reclamebelasting heffen we op verzoek van ondernemers voor openbare aankondigingen die vanaf de openbare weg zichtbaar zijn. Bijvoorbeeld: gevelreclame, bestickering op ramen, posters, vlaggen, uithangborden, luifels of spandoeken. We passen de reclamebelasting toe op het industrieterrein in Zelhem en in het centrum van Vorden, Hengelo en Zelhem.

De belastingopbrengst gaat naar de stichting Ondernemersfonds van de kern of Industriekring

De belastingopbrengst, verminderd met de uitvoeringskosten van GBTwente, wordt via subsidie overgedragen aan de stichting Ondernemersfonds voor de betreffende kern waarover we de belasting heffen. Voor het industrieterrein Zelhem gaat de opbrengst naar de stichting die het parkmanagement uitvoert. We verantwoorden deze subsidies in deelprogramma 3A Economie (2.1.3).

De gebiedsindeling in de reclameverordeningen zorgt in Hengelo voor onduidelijkheid

De reclamebelasting heffen we binnen een bepaald gebied. De wijziging van het reclameheffingsgebied in Hengelo heeft betrekking op het verwijderen van een deel van de Regelinkstraat. Hier is een bedrijf gevestigd dat niet tot de doelgroep Detailhandel behoort. Ook is het gebied aangepast omdat er enkele grotendeels woonstraten in het gebied zijn gevestigd die niet tot het winkelgebied kunnen worden gerekend. Dit is de enige aanpassing. De deelnemende ondernemers vragen niet om een wijziging in de verordening of tarieven voor 2025.

Toeristenbelasting

Deze belasting heffen we voor overnachtingen binnen de gemeente Bronckhorst door personen die geen inwoners zijn van onze gemeente. Bijvoorbeeld voor: kampeerders, pensiongasten, ligplaatsgebruikers of vakantiehuisjesbezoekers. De verhuurder mag deze belasting doorberekenen aan de overnachtende personen. Wij innen de belasting van de verhuurder.

Degene die de voorziening gebruikt, betaalt hieraan mee

De toeristenbelasting heeft dezelfde doelstelling als de forensenbelasting: mensen die voorzieningen gebruiken maar niet in onze gemeente wonen, dragen hieraan bij. In Bronckhorst wordt de opbrengst van deze belasting volledig besteed aan toerisme, als onderdeel van deelprogramma 3A Economie(2.1.3).

We passen het tarief aan voor grote groepsaccommodaties

Vanaf 2025 geldt er een aangepast tarief voor grote groepsaccommodaties met 20 bedden of meer. Dit soort accommodaties ontvangen vaak maatschappelijke groepen. Het aangepaste tarief stellen we gelijk aan 50% van het tarief voor mobiele kampeeronderkomens. Voor het jaar 2025 is het tarief voor zulke groepsaccommodaties € 0,40 per persoon per overnachting.