iconOver de ongebonden heffingen

De ongebonden heffingen zijn:

  • forensenbelasting;
  • onroerendezaakbelastingen;
  • reclamebelasting;
  • toeristenbelasting.

Forensenbelasting

Deze belasting heeft tot doel om mensen die veel in een gemeente verblijven, maar geen ingezetene zijn van deze gemeente, mee te laten betalen aan voorzieningen. Zo dragen ze bij aan de kosten van deze voorzieningen. We heffen alleen forensenbelasting van mensen die meer dan 90 dagen een gemeubileerde woning tot hun beschikking hebben.

Onroerendezaakbelastingen (OZB)

Eigenaren van woningen en van niet-woningen betalen eigenarenbelasting. Voor een niet-woning (bedrijf) betaalt de gebruiker van een pand de gebruikersbelasting van de OZB. De grondslag voor de berekening van de OZB in 2024 is de WOZ-waarde van de onroerende zaak per 1 januari 2023. De WOZ-waarde bepalen we jaarlijks opnieuw.
Het tarief van de OZB drukken we uit in een percentage van de WOZ-waarde. Voor iedere groep belastingplichtigen (eigenaren woningen, eigenaren niet-woningen en gebruikers woningen) stellen we een afzonderlijk tarief vast. De hoogte van het tarief leidt tot de opbrengst die in de begroting is vastgesteld. Hiervoor stellen we eerst de opbrengst van de OZB per belastingplichtige groep vast. GBTwente heeft via taxaties, etc. de totale WOZ-waarde van de belastingplichtige groep bepaald. Met die twee waarden (WOZ-waarden en totale OZB-opbrengst per groep) berekent GBTwente vervolgens het OZB-tarief.

We hebben alleen invloed op de geraamde OZB-opbrengst

De ontwikkeling van het OZB-tarief is vooral afhankelijk van de ontwikkeling van de vastgoedmarkt (de WOZ-waarden). Stijgt de gemiddelde waarde op de vastgoedmarkt? Dan verlagen we het OZB-tarief, anders stijgt de OZB-opbrengst evenredig mee. Andersom geldt hetzelfde. Daalt de gemiddelde waarde op de vastgoedmarkt? Dan verhogen we het OZB-tarief, om te voorkomen dat de OZB-opbrengst daalt. Voor de gemiddelde eigenaar en gebruiker leidt aanpassing niet tot wijziging van de hoogte van de OZB-heffing. Een gemiddeld vastgoedobject volgt immers de ontwikkeling op de vastgoedmarkt.

De OZB is een tijdstipbelasting

Dit betekent dat voor het bepalen van de belastingplicht de situatie per 1 januari van het belastingjaar geldt. Als iemand in de loop van het jaar bijvoorbeeld zijn huis verkoopt, dan nemen we deze verandering mee in het volgende belastingjaar. Belastingplichtig zijn eigenaren van woningen, eigenaren van niet-woningen en gebruikers van niet-woningen.

We volgen de ontwikkeling van de WOZ-waarden

In de begroting volgen we de waardeontwikkeling van objecten voor de drie groepen die OZB betalen. De WOZ-waarden volgen de verkoopprijzen en ontwikkelen zich als volgt:

Ontwikkeling WOZ-waarden (x € 1.000)

Rekening 2021

Rekening 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

WOZ-waarde bij begroting (Meicirculaire)

Eigenaren woningen

4.878.507

4.597.112

6.545.791

6.666.931

Eigenaren niet-woningen

779.484

639.782

781.055

805.639

Gebruikers niet-woningen

638.311

537.605

649.136

667.938

Aantal WOZ-objecten CBS

18.942

18.942

18.942

18.942

Aantal objecten woningen

16.360

16.213

16.372

16.380

Gemiddelde waarde per woning (CBS 2023)

303

352

419

432

Aantal objecten niet woningen

4.430

4.264

4.340

4.337

Gemiddelde waarde per niet-woning incl. gebruiker

176

150

180

186

We verhogen de OZB-opbrengst voor de gerealiseerde nieuwbouw

In het programmaplan 2023 spraken we af voor 2024 in de berekening van de OZB-opbrengst te kijken naar de gerealiseerde bouw vanuit onze woonvisie. De plannen in de woonvisie en uitbreiding van werklocaties leiden tot een areaaluitbreiding in het aantal woningen en niet-woningen door nieuwbouw en daarmee ook tot een toename in OZB-opbrengst. Er zijn 189 woningen gebouwd en in gebruik genomen in 2023. De waarde van die nieuwe woningen weegt als een waardevermeerdering waarvoor we extra OZB-opbrengst ontvangen.

De stijging in WOZ-waarden geven bezwaren

We zien dat de WOZ-waarden van panden nu minder hard stijgen. Een stijging of daling daarvan heeft geen invloed op de OZB-opbrengst voor Bronckhorst, maar we hebben wel te maken met bezwaren tegen de WOZ-waarden. Hiervoor legden we uit hoe het WOZ-percentage ieder jaar tot stand komt. We kijken hoe we de bezwarenstroom kunnen voorkomen of tegengaan.

Voor de kosten van no cure, no pay-bedrijven rekenen we met een bedrag van € 200.000

Naast de inflatoire verhoging van 6,2% voor alle groepen zorgt een verhoging van de proceskosten voor een extra toename van de OZB-opbrengst woningen (van € 105.000 naar € 200.000). De no cure, no pay-bedrijven (ncnp) verzorgen voor belastingplichtigen het WOZ-bezwaar. Dat geeft de belastingplichtige soms een kleine verlaging van het aanslagbedrag. Voor het (ncnp-)bedrijf leidt iedere stap in het bezwaar- en beroepstraject tot een vergoeding. Landelijk is de VNG actief om te zorgen dat de inzet van deze bedrijven voor WOZ-bezwaren van inwoners stopt. De WOZ-waarden zijn namelijk nooit exact op de euro. We stimuleren via communicatie (video's, etc.) om zelf bezwaar bij GBTwente in te dienen om zo onze uitgaven voor de ncnp-bureaus laag te houden.

Reclamebelasting

Reclamebelasting heffen we op verzoek van ondernemers over openbare aankondigingen die vanaf de openbare weg zichtbaar zijn. Voorbeelden zijn gevelreclame, bestickering ramen, posters, vlaggen, uithangborden, luifels of spandoeken. We heffen de reclamebelasting in het centrum van Vorden, Hengelo en Zelhem en voor het industrieterrein Zelhem.

De belastingopbrengst gaat naar de stichting Ondernemersfonds van de kern

De belastingopbrengst (min de uitvoeringskosten van GBTwente) gaat via subsidie naar de stichting Ondernemersfonds voor de kern waarover we de belasting heffen. Voor het industrieterrein Zelhem gaat de opbrengst naar de stichting die het parkmanagement uitvoert. We verantwoorden de subsidies in deelprogramma 3A Economie (2.1.3).

De gebiedsindeling in de reclameverordeningen zorgt in Hengelo voor onduidelijkheid

De reclamebelasting heffen we binnen een bepaald gebied. Uit controles bleek de afbakening daarvan in Hengelo onduidelijk. We herstellen dat bij de vaststelling van de verordening in november door de winkelstraat als begrenzing te nemen. De deelnemende ondernemers vragen niet om een wijziging in de verordening of tarieven voor 2024.

Toeristenbelasting

Deze belasting heffen we voor overnachtingen binnen Bronckhorst van personen die geen inwoners zijn van de gemeente Bronckhorst. Zij gebruiken bijvoorbeeld een camping, pension, ligplaats of vakantiehuisje. De verhuurder mag deze belasting doorrekenen aan deze personen. We innen de belasting van de verhuurder.

Degene die de voorziening gebruikt, betaalt hieraan mee

De doelstelling bij de toeristenbelasting is hetzelfde als bij forensenbelasting; de mensen die voorzieningen gebruiken, maar niet in onze gemeente wonen, hieraan meebetalen. In Bronckhorst besteden we deze belastingopbrengst volledig voor toerisme, onderdeel van deelprogramma 3A Economie (2.1.3).