iconDeelprogramma 4A BESTUREN

We geven meer paspoorten uit

In 2014 werd de geldigheidsduur van reisdocumenten voor volwassenen verlengd van vijf naar tien jaar. Er is een nieuwe cyclus ontstaan door invoering van de langere geldigheidsduur, de komende jaren is er een piek in het aantal aanvragen. We verwachten dat volwassenen die tussen 2014 en 2018 een reisdocument aanvroegen, vanaf 2024 een nieuw document aanvragen. Deze piek duurt tot 2029.

Resultaat

We verstrekken meer paspoorten

De nieuwe geldigheidsduur van reisdocumenten heeft als gevolg dat we tot 2029 relatief meer reisdocumenten verstrekken en daarmee meer leges binnenkrijgen. We maken ook meer kosten. Per saldo heeft het een positief financieel effect.

We zorgen voor passende inrichting van stembureaus

We verhoogden sinds de Coronaperiode het aantal leden per stembureau van 6 naar 8 personen. We brengen bij een aantal stembureaus het aantal leden omlaag.

Resultaat

We zorgen voor een passende bezetting van de stembureaus

Na de laatste verkiezingen hielden we een evaluatie. Hieruit blijkt dat we op meerdere stembureaus aan 6 leden voldoende hebben. We verminderen op deze stembureaus het aantal leden van 8 naar 6. Op deze stembureaus zijn ‘s avonds wel 2 extra tellers nodig.

We optimaliseren onze dienstverlening

We herijkten onze dienstverleningsvisie in 2024. In 2025 gaan we aan de slag met de projecten uit de dienstverleningsvisie. De visie baseerden we op het coalitieprogramma 'Bouwen aan een dienstbaar, leefbaar en sociaal Bronckhorst' met als onderdeel 'Optimale dienstverlening'. De nieuwe visie is voor de periode 2025-2028. Met de financiële ontwikkelingen in ons achterhoofd maken we keuzes binnen deze dienstverleningsvisie over de duur en volgorde van de projecten om zo efficiënt, sober en effectief mogelijk te werken. Een deel van het budget leveren we in (€ 20.000).    

Resultaten

We zorgen dat iedereen kan meedoen

We streven naast goede dienstverlening ook naar een optimaal dienstbare overheid. We kijken daarbij naar het 'doenvermogen' van onze inwoners. We bedoelen daarmee het vermogen om in actie te komen en vol te houden, ook bij tegenslagen. We ondersteunen inwoners die door welke oorzaken dan ook, daarin belemmerd zijn.

We doen wat we zeggen en we zeggen wat we doen

We zetten in op transparante en proactieve communicatie zoals beschreven in de paragraaf bedrijfsvoering (2.2.5). Onze inwoners kunnen er op rekenen dat we duidelijk zijn in wat we zeggen en doen.

We maken helder wat we verwachten van de inwoner

Doordat we vooraf helder zijn in wat wij (kunnen) doen, wat de kaders en wetten zijn, maar ook wat we verwachten van onze inwoner of stakeholder, is een inwoner beter in de gelegenheid om te voldoen aan de voorwaarden die bij sommige dienstverlening van hen wordt verlangd. Zoals bijvoorbeeld het tijdig aanleveren van informatie.

De aandacht voor bestuurlijke weerbaarheid neemt toe

Bestuurlijke weerbaarheid gaat over de capaciteit van onze gemeente om effectief te functioneren ondanks bedreigingen, intimidatie en ondermijnende invloeden. Het doel van de bestuurlijke weerbaarheid is om een betrouwbaar en toegankelijk openbaar bestuur te blijven waar ambtenaren en politieke ambtsdragers hun werk veilig kunnen doen.

Resultaten

We willen het belang van bestuurlijke weerbaarheid meer onder de aandacht brengen

Als college willen we het belang van bestuurlijke weerbaarheid meer onder de aandacht brengen. Onder andere door beter inzicht te krijgen en bewustzijn te creëren. Daarvoor starten we in 2025 gesprekken en onderzoeken we de lokale weerbaarheid.

INDICATOREN EN RISICO'S

Lokale indicatoren

Thema dienstbare overheid

Effectindicator

Bron

Nul-meting

Jaar nul-meting

Doel 2022

Realisatie 2022

Doel 2024

Doel 2026

Gemiddelde beoordeling van de dienstverlening over de gemeente Bronckhorst

Algemene dienstver-leningon-derzoek

7,24

2013

7,8

7,1

7,8

7,8

Percentage respondenten die een onvoldoende geven.

Algemene dienstver-leningon-derzoek

11%

2013

7%

14%

7%

7%

We hebben geen lokale indicatoren vastgesteld.

Verplichte landelijk vastgestelde indicatoren

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Bron

Realisatie 2021

Realisatie 2022

Realisatie 2023

Realisatie 2024

% Demografische druk

CBS 2023

85,9%

86,4%

86,3%

86,8%

Gegevens overgenomen van www.waarstaatjegemeente.nl stand d.d. 02-09-2024

Risico's

Risico-oorzaak (Als gevolg van...)

Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...)

Risicogevolg (met als gevolg dat...)

Netto Kans

Totaal: Netto Financieel Maximum

Impact financieel (%)

Impact (overig)

Mens - Handelen van bestuurders

In het bestuurlijke verkeer besluiten worden genomen en afspraken gemaakt die niet passen binnen de beleidskaders of financiële kaders van de raad. Nieuw beleid wordt uitgevoerd zonder dat hier de zekerheid van middelen voor is (In het bijzonder in tijden van schaarste)

Financieel - Financieel nadeel voor de gemeente ontstaat; Niet financieel - Imagoschade tot op regionaal niveau mogelijk is

40%

500

1,59%

3

Mens - Vertrek wethouder; Mens - Onvrijwillig vertrek wethouder

De voorziening voor wachtgeld niet toereikend is

Financieel - (Langdurige) wachtgeldverplichtingen uitbetaald moeten worden; Voorziening moet worden aangevuld uit andere middelen; Niet financieel - Naast een aanvulling van de voorziening uit andere middelen dit tot imagoschade leidt

10%

1.000

0,77%

4

Mens - ID Fraude

Bij transactie tussen klant en overheid de klant niet blijkt te zijn wie hij zegt dat hij is

Financieel - Er budgetoverschrijding plaatsvindt; Niet financieel - Er, in het ergste geval, sprake is van regionale impact

30%

100

0,24%

2

Omgeving - Onze uitleg "Ja, mits" aanpak

In de samenleving een "ja, mits" besluit in een bepaald gebied als een algemeen geldend besluit wordt gezien

Financieel - Extra (niet geraamde) kosten ontstaan; Niet financieel - Er plaatselijke imagoschade ontstaat

30%

100

0,24%

3

Technisch - Uitval van ICT verbindingen/oplossingen

Gemeentelijke producten niet meer op te vragen zijn via onze website en als organisatie worden wij belemmerd in de bedrijfsvoering

Financieel - Processen, indien mogelijk, handmatig moeten worden uitgevoerd en dit kan voor zowel de gemeente als de klant extra kosten met zich meebrengen; Niet financieel - Deze uitval tot regionaal gezichtsverlies kan leiden

25%

100

0,20%

4

Meer informatie over de risico's staat in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing (2.2.2).