iconDeelprogramma 4A BESTUREN

Portefeuillehouder

Marianne Besselink / Evert Blaauw / Emmeke Gosselink / Wilko Pelgrom / Antoon Peppelman

Ambtelijk trekker

Jacqueline Arends

We staan voor samenwerking en verbinding in een actieve samenleving

We willen de maatschappij en onze inwoners in hun kracht zetten en versterken. Hiervoor bieden we een helpende hand bij ondersteuningsvragen, geven kaders en uitgangspunten voor ontwikkelingen en zijn open over onze overwegingen. We werken aan een dienstbare overheid en goede dienstverlening. U leest meer over de ontwikkelingen in onze dienstverlening in paragraaf Bedrijfsvoering (2.2.5).

Resultaten 

We zijn helder over wederkerigheid en steunen mensen die belemmerd zijn in hun doenvermogen

We streven naar een optimaal dienstbare overheid. We maken vooraf helder wat wij (kunnen) doen, wat de kaders en wetten zijn, maar ook wat we verwachten van onze inwoner of stakeholder. We kijken naar hun 'doenvermogen'. We bedoelen daarmee het vermogen om in actie te komen en vol te houden, ook bij tegenslagen. We hebben extra aandacht voor mensen die, door verschillende oorzaken, belemmerd zijn in hun 'doenvermogen', zodat we op de juiste manier dienstbaar en dienstverlenend zijn.

We maken een Bronckhorster klantreis

We spraken af om de dienstverlening in het fysieke domein (wonen, vergunningen, etc.) aan te scherpen, om daarmee een meer dienstbare overheid te zijn. Daarvoor doen we een collegeonderzoek met onder meer een klantreis. Dit starten we in het laatste kwartaal van 2023. In 2024 bekijken we de uitkomsten en pakken de verbeterpunten op. Indien nodig en wenselijk breiden we de klantreis uit naar andere processen in het fysieke domein.

We versterken de vertrouwensrelatie tussen de gemeente en de inwoners

Binnen de verschillende programma’s werken gemeente en inwoners intensief samen. We werken aan:

  • Programma 1 Zorg en ondersteuning: individuele voorzieningen, waar we in gesprek zijn met inwoners en samenleving voor een vitaal en leefbaar Bronckhorst.;
  • Programma 2 Wonen en leefomgeving: ruimtelijke ordening, vergunningverlening en een aantrekkelijke leefomgeving;
  • Programma 3 Bedrijvigheid en ontwikkeling: goed vestigingsklimaat, vitale bedrijventerreinen en energie en duurzaamheid.

Uitgangspunten bij al deze dienstverlening is om inwoners en stakeholders te horen en te zorgen dat zij tijdig invloed hebben op gemeentelijk beleid. Dit doen we door verschillende vormen van participatie (volgens de participatietrap) en gebiedsprocessen in te zetten.

Uitgangspunt is altijd dat wij er zijn voor heel Bronckhorst; alle kernen, inwoners en (gevestigde) stakeholders. We zijn tegen elke vorm van seksisme, discriminatie en racisme.

We voeren de participatieleidraad 2.0 uit

We werken de participatieleidraad 2.0, die is vastgesteld voor de Omgevingswet, uit naar een participatiebeleid en participatiewerkwijze voor de hele organisatie, inclusief participatie instrumenten die medewerkers (kunnen) inzetten om beleid te maken of uit te voeren op hun terrein. We bekijken of nieuwe instrumenten aan ons huidige arsenaal toegevoegd kunnen worden. Ook stellen we een participatieverordening op. Met het beleid, de instrumenten en de verordening betrekken we inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties zo goed mogelijk bij wat speelt binnen de gemeente.

We zijn een open overheid

Met het ingaan van de nieuwe Wet open overheid (Woo) is vastgelegd dat iedereen recht heeft op toegang tot publieke informatie. Hierover staat meer in paragraaf Wet open overheid (2.2.9). Naast het beschikbaar stellen van alle openbare besluiten, creëren we met het nieuwe raadsmodel dat ook de besluitvorming steeds meer open en betrouwbaar voor inwoners en belanghebbenden is, en dat er er meer ruimte voor de inbreng van de samenleving is. Afhankelijk van de evaluatie van de vergaderpilot van de raad nemen we voor om dit model in 2024 verder uit te werken en te optimaliseren.

We werken aan realisatiekracht voor onze plannen en projecten

We zijn op zoek naar (extra) collega’s om de realisatiekracht van de organisatie te vergroten. We kennen relatief veel vacatures. Was het voorheen relatief eenvoudig om nieuwe medewerkers aan te trekken, geldt dit op dit moment niet meer. Succesvolle invulling van vacatures vraagt om een proactieve(re) arbeidsmarktcommunicatie en werving. Bronckhorst wordt gezien als aantrekkelijke gemeente om voor te werken. Door gerichte arbeidsmarktcommunicatie en de inzet van alle collega’s, lukt het tot nu toe om goede nieuwe collega’s aan ons te verbinden. Deze proactieve aanpak houden we vol: we blijven de arbeidsmarktcommunicatie verbeteren en daarnaast zetten we in op het boeien en (ver)binden van huidige medewerkers en het borgen van kennis.

Resultaten

Boeien en (ver)binden van huidige medewerkers

We investeren in de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers door bijvoorbeeld de vitaliteitsweek, verschillende interne doorgroeimogelijkheden, opleidings- en ontwikkelmogelijkheden, zoals Bronckhorst Leert Door, Blik Vooruit, en het goede gesprek. Hiermee blijven we doorgaan en we kijken hoe we nog meer kunnen investeren in die duurzame inzetbaarheid in alle fases van hun leven.

Borgen van kennis

Om ervoor te zorgen dat huidige medewerkers hun kennis en ervaring overdragen en een nieuwe doelgroep enthousiasmeren, werken we met verschillende traineeships en stages. In veel gevallen met als resultaat dat trainees in dienst treden bij onze organisatie. Dit continueren we.

Promotie van Bronckhorst als werkgever en proactieve werving

De komende periode breiden we onze ingezette koers op gebied van arbeidsmarktcommunicatie verder uit. Onze medewerkers zijn trots op Bronckhorst als werkgever. Dat benutten we nog meer in onze arbeidsmarktcommunicatie, bijvoorbeeld door een aantal collega’s in te zetten als ambassadeur en te investeren in het eigen netwerk. We werken toe naar de Werkbelevingsweek van Werken in Gelderland (februari 2024) waarin we de deuren openstellen voor (latent) werkzoekenden en letterlijk laten zien wat we in huis hebben.

Indicatoren

Lokale indicatoren

We hebben geen lokale indicatoren vastgesteld.

Verplichte landelijk vastgestelde indicatoren

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Bron

Realisatie 2021

Realisatie 2022

Realisatie 2023

Gelderland 2023

% Demografische druk

CBS 2023

85,9%

86,4%

86,3%

74,0%

Gegevens overgenomen van www.waarstaatjegemeente.nl stand d.d. 13-09-2023

Risico's

Risico-oorzaak (Als gevolg van...)

Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...)

Risicogevolg (met als gevolg dat...)

Netto Kans

Totaal: Netto Financieel Maximum

Impact financieel (%)

Impact (niet financieel)

Mens - Handelen van bestuurders

In het bestuurlijke verkeer besluiten worden genomen en afspraken gemaakt die niet passen binnen de beleidskaders of financiële kaders van de raad. Nieuw beleid wordt uitgevoerd zonder dat hier de zekerheid van middelen voor is (In het bijzonder in tijden van schaarste).

Financieel - Financieel nadeel voor de gemeente ontstaat; Niet financieel - Imagoschade tot op regionaal niveau mogelijk is

40%

€ 500.000

1,34%

3 (Plaatselijk)

Mens - Vertrek wethouder; Mens - Onvrijwillig vertrek wethouder

De voorziening voor wachtgeld niet toereikend is

Financieel - (Langdurige) wachtgeldverplichtingen uitbetaald moeten worden; Voorziening moet worden aangevuld uit andere middelen; Niet financieel - Naast een aanvulling van de voorziening uit andere middelen dit tot imagoschade leidt

10%

€ 1.000.000

0,67%

4 (Regionaal)

Meer informatie over de risico's staat in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing (2.2.2).