iconDeelprogramma 1B TOEGANG EN INDIVIDUELE VOORZIENINGEN

We werken vanuit 'positieve gezondheid' aan de veerkracht van onze inwoners

We zorgen dat inwoners zo lang mogelijk vitaal en actief mee doen in de samenleving. We zetten vanuit de visie ’Positieve gezondheid’ in op preventie. We onderzoeken de mogelijkheden om meer in te zetten op herstelgerichte ondersteuning. Het komt namelijk voor dat we door het inzetten van een maatwerkvoorziening enkel de symptomen bestrijden en niet de oorzaak aanpakken. In sommige gevallen versnellen we daarmee indirect de teruggang in spierkracht, waardoor de afhankelijkheid van inwoners toeneemt. Immers de betreffende inwoners bewegen minder als de huishoudelijke taken worden overgenomen of als zij enkel nog gebruik maken van een scootmobiel. Dit vergroot de kans op een groeiende behoefte aan meer en zwaardere ondersteuning.

Resultaten

Onze inwoners blijven zo lang mogelijk vitaal door het inzetten op herstelgerichte ondersteuning

Onze sociaal-consulenten zijn zich bewust van bovenstaand gegeven. Zij werken nauw samen met de combinatiefunctionarissen om ervoor te zorgen dat inwoners zo lang mogelijk vitaal blijven door achteruitgang te voorkomen. Zij stimuleren een gezonde leefstijl en zetten aan tot meer bewegen. Voorbeelden hiervan zijn de doorverwijzing naar valpreventie, het verstrekken van een aangepaste fiets in plaats van een scootmobiel, voorlichting geven over een gezonde leefstijl en doorverwijzing naar diverse beweegactiviteiten. We zetten deze aanpak voort.

Naast de reguliere activiteiten die bijdragen aan herstelgerichte ondersteuning onderzoeken we specifieke interventies, zoals ‘Krachtig ouder worden’ (Powerful Ageing). Dit heeft als doel het participatieniveau van ouderen aan de samenleving te verbeteren. Met gerichte fysiotherapie werken ouderen een langere periode aan het versterken van de explosieve spiermassa. Dit versterkt de (fysieke) zelfredzaamheid. Op deze manier stellen we het beroep op huishoudelijke ondersteuning en op andere maatwerkvoorzieningen uit. Daarnaast draagt het programma door het groepskarakter bij aan de bestrijding van eenzaamheid. We verwachten dit te financieren vanuit het GALA en/of de regionale werkagenda IZA.

Onze inwoners ontvangen passende oplossingen door de focus van cliëntondersteuning te veranderen

Vanuit de Wmo zijn gemeenten verplicht om cliëntondersteuning kosteloos en onafhankelijk aan te bieden. Bij de nieuwe inkoop van deze ondersteuning voor het jaar 2025 namen we in de inkoopvoorwaarden expliciet op dat deze ondersteuning zich moet richten op het verhelderen van hulpvragen en het vinden van passende oplossingen voor alle fasen van het leven. Hierbij wordt maximaal gebruik gemaakt van voorzieningen die beschikbaar zijn in een wijk of buurt voordat er sprake is van een medische indicatie. Daarbij is de samenwerking met vrijwilligersorganisaties, patiëntenverenigingen, ouderenadviseurs van belang. Ons uitgangspunt hiervoor verwoordden we in onze visie: een positieve gezondheid en een inclusieve samenleving waarin onze inwoners optimaal deelnemen aan de samenleving.

De minimaregelingen sluiten beter aan bij de behoefte van de doelgroep 

De regelingen voor huishoudens met een laag inkomen pasten we aan en de uitvoering hiervan voeren we in 2025 verder door. We bieden meer keuzevrijheid aan inwoners zodat de inwoner het budget doeltreffender besteedt. Hierbij is speciale aandacht voor de mogelijkheden voor de jeugd. We willen een collectieve ziektekostenverzekering aanbieden om kwetsbare inwoners met structurele hoge zorgkosten te ondersteunen. Het totale budget aan regelingen wat rechthebbenden kunnen aanvragen, blijft nagenoeg gelijk. De bekostiging van de regelingen is door effectievere uitvoering en realistisch begroten mogelijk binnen het huidige budget, inclusief de verlaging van € 100.000 zoals betrokken in de perspectiefnota 2025.

We bereiken inwoners met financiële problemen zo vroeg mogelijk

Door inwoners met financiële problemen in een vroeg stadium te bereiken, voorkomen we dat schulden problematisch worden. Hierdoor verminderen we ook het risico op problemen op andere terreinen in een huishouden, bijvoorbeeld op het gebied van jeugd of werk. Samen met de Stadsbank Oost Nederland starten we met extra preventieve begeleiding van inwoners met schulden. Bij de indicatoren ziet u hoe we dit volgen.

We bouwen verder aan een houdbaar jeugdstelsel voor gezonde en weerbare jeugd

We zien kostenstijgingen in het sociaal domein, onder andere door prijs- en loonstijgingen en door herbeoordeling van inkoopprijzen. Dit werd zichtbaar tijdens de herijking van de plekprijzen en werkt door in 2025. Omwille van de zorg voor onze inwoners sluiten we onze ogen niet voor deze kostenstijging. Het benadrukt de urgentie om stevig te blijven inzetten op transformatie van de zorg. Met de zorgaanbieders bouwen we hieraan verder. Zo houden we de kwaliteit en continuïteit van zorg voor onze inwoners in de (nabije) toekomst beschikbaar.

Landelijk zijn er ontwikkelingen om de veiligheid van kinderen in kwetsbare gezinssituaties te verbeteren. Deze staan in de landelijke Hervormingsagenda Jeugd en het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming. Dit vraagt van onze sociale teams om zich verder te ontwikkelen.

Resultaten

We sturen op transformatiedoelen om de ontwikkelingen binnen het zorgstelsel te beheersen

We blijven stevig inzetten op de transformatiedoelen om de zorg beschikbaar, betaalbaar en toegankelijk te houden in de (nabije) toekomst. We stelden hiervoor doelen op, die we samen met de zorgaanbieders uitvoeren op basis van de regionale ontwikkelagenda.

We starten met de werkwijze uit het rapport ‘Toekomstscenario kind- en gezins-bescherming’ van het Rijk

Aan de hand van het voorkeursscenario voor de invulling van regionale veiligheidsteams bekijken we hoe we dit vormgeven en welk tijdspad daarbij passend is.

We hebben stevige sociale teams die onze inwoners ondersteunen

We bouwen verder aan onze sociale teams zodat we (blijven) voldoen aan de eisen uit o.a. de Hervormingsagenda Jeugd en het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming. 

De praktijkondersteuner Huisartsen (POH) Jeugd GGZ positioneerden we bij de huisartsen. Eind 2025 geven we deze functie volledig vorm binnen de sociale teams. Ze ondersteunen de huisartsen in hun rol als poortwachter van de Jeugdwet. 

We trainen sociaal-consulenten in de zogenaamde Verklarende Analyse en implementeren deze als werkwijze in de sociale teams. De Verklarende Analyse geeft inzicht in de samenhang van de problemen, het ontstaan en het voortbestaan ervan en legt verbanden tussen deze factoren. Naast het uitvoeren van de Jeugdwet zetten de consulenten zich in voor de Wmo en de Participatiewet.

We versterken de samenwerking met huisartsen voor betere ondersteuning van onze jeugd

Aan de hand van de geactualiseerde leidraad ‘Samenwerking gemeenten en huisartsen’ maken we afspraken met huisartsen die recht doen aan de behoefte aan ondersteuning van onze jeugd.

We werken op Gelders niveau samen om de hoog-specialistische hulp anders te organiseren

De Gelderse gemeenten organiseren samen de hoog-specialistische hulp aan onze inwoners. We spreiden deze en zetten de hulp efficiënt in. Dit zijn afspraken voor de komende zeven jaar. De hulp en expertise gaat naar de jeugdige zodat de zorg het kind volgt en niet andersom. We zorgen voor een beter leef- en behandelklimaat tijdens het verblijf in een zorginstelling. We doen dit kleinschaliger met aandacht voor terugkeer naar huis. Dit doen we met de jeugdregio's en zorgaanbieders samen. We verwachten dat er over zeven jaar een kleinere groep jeugdigen en hun gezin hoog-specialistische zorg nodig hebben.

We borgen het leerwerkbedrijf Werkcarrousel Bronckhorst

Door de Werkcarrousel Bronckhorst structureel te borgen binnen onze dienstverlening spelen we effectiever en sneller in op economische ontwikkelingen en de specifieke behoeften van onze inwoners. Veel statushouders zijn actief bezig met hun inburgeringsproces. Het leerwerkbedrijf biedt hun de mogelijkheid om aanvullende vaardigheden te ontwikkelen. Dit ondersteunt de inburgeraars tijdens de inburgering en bereidt hen voor om - na afronding van dit traject - stappen te zetten richting de arbeidsmarkt. Daarnaast zetten we extra in op de ondersteuning van degenen die de inburgering voltooiden of een ontheffing ontvingen. Voor deze doelgroep bieden we in de Werkcarrousel een intensieve begeleiding aan om een passende daginvulling te vinden. Dat helpt bij het vinden van hun plek in de samenleving en het verhogen van hun levenskwaliteit.

Resultaat

We vergroten de doelgroep beschut werken en Wsw werkzaam bij private partijen door hen te begeleiden en ondersteunen

De doelgroep ‘beschut werk Participatiewet' is een groeiende groep binnen onze gemeente die moeilijker te plaatsen is op de reguliere arbeidsmarkt vanwege specifieke begeleidingsbehoeften. Gezien de uitdagingen zetten we ons in om voor deze doelgroep zoveel mogelijk werkplekken te realiseren bij private partijen. Dit doen we door in gesprek te zijn met lokale bedrijven en hen te informeren over de mogelijkheden die er zijn om deze doelgroep succesvol te integreren binnen hun organisaties. Tegelijkertijd is de doelgroep Wet sociale werkvoorziening (Wsw) een krimpende groep omdat er alleen uitstroom plaatsvindt. Dit komt doordat het Rijk de wet introk. Deze doelgroep werkt vaak langere tijd voor dezelfde werkgever. Hun kwetsbaarheid maakt het noodzakelijk dat we zorgvuldig te werk gaan bij het zoeken naar nieuwe werkplekken. We zetten ons in om, waar mogelijk, herplaatsing te realiseren en ondersteuning te bieden om dit zo soepel mogelijk te laten verlopen.

INDICATOREN EN RISICO'S

Lokale indicatoren

Thema

Effectindicator

Bron

Nul-meting

Jaar nul-meting

Realisatie 2023

Doel 2024

Doel 2025

Client-
ondersteuning

Aantal inwoners die door de inzet van cliëntondersteuning geholpen zijn en een oplossing hebben gevonden in het voorliggend veld.

Eigen data (cliënt-ervarings-onderzoek

N.n.t.b.

2025

5%

Beschut werken

Percentage doelgroep die geplaatst zijn bij private partijen

Eigen data

76%

2020

64% (WSW)
80% (Beschut werk PW)

60% (WSW)
70% (Beschut werk PW)

60% (WSW)
70% (Beschut werk PW)

Mantelzorg

Aantal mantelzorgers die bereikt zijn via het Sociaal Team

Eigen data en MiB*

573

2023

630

690

Bereik van doelgroep via mantelzorgwijzers (fysiek en digitaal)

Eigen data en MiB*

N.n.t.b.

2024

50

100

Aantal betrokken werkgevers

Eigen dat en MiB*

N.n.t.b.

2024

10

20

Vrijwilligers-punt

Het aantal unieke contactmomenten van inwoners met het vrijwilligerspunt

MiB*

N.n.t.b.

2024

30

50

Bestaans-zekerheid

Laaggeletterdheid: Aantal deelnemers aan taaltrajecten (non formeel en formeel)

Graafschap college

74

2023

79

83

Aantal jeugdigen dat gebruik maakt van minimaregelingen

Eigen data

223

2023

225

220

Instroom van het aantal jeugdigen dat gebruik maakt van de minimaregeling

Eigen data

62

2023

60

65

Aantal statushouders uit de bijstand

Eigen data

43

2023

30

30

Hoogte van de gemiddelde schuldenlast bij instroom van ‘Fase II – schulden oplossen’ bij de Stadsbank.

Stadsbank

€ 34.000

2023

€ 34.000

€ 30.000

* MiB = Meedoen in Bronckhorst

Verplichte landelijk vastgestelde indicatoren

Sociaal domein

Bron

Realisatie 2021

Realisatie 2022

Realisatie 2023

Gelderland 2023

% Kinderen in uitkeringsgezin (% kinderen tot 18 jaar)

CBS 2022

2,0%

2,0%

nb

nb

% Werkloze jongeren (% 16 t/m 22 jarigen)

CBS 2022

1,0%

1,0%

nb

nb

Personen met een bijstandsuitkeringen (aantal per 10.000 inwoners)

CBS 2023

170,0

126,1

115,0

289,7

Lopende re-integratievoorzieningen (aantal per 10.000 inwoners)

CBS 2023

178,9

175,2

184,4

195,8

% Jongeren met delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen)

CBS 2021

0,0%

0,0%

nb

nb

Sociaal domein

Bron

Realisatie 2021

Realisatie 2022

Realisatie 2023

Gelderland 2023

Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo (aantal per 10.000 inwoners)

CBS 2023

660

670

620

693

% Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar)

CBS 2023

13,0%

12,5%

12,9%

14,2%

% Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar)

CBS 2023

1,5%

1,2%

1,2%

1,1%

% Jongeren met jeugdreclassering (% van alle jongeren van 12 tot 23 jaar)

CBS 2023

0,0%

0,0%

0,0%

0,3%

Gegevens overgenomen van www.waarstaatjegemeente.nl stand d.d. 02-09-2024

Risico's

Risico-oorzaak (Als gevolg van...)

Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...)

Risicogevolg (met als gevolg dat...)

Netto Kans

Totaal: Netto Financieel Maximum

Impact financieel (%)

Impact (overig)

Extern - Schaarste op de arbeidsmarkt bij instellingen

Er onvoldoende menskracht beschikbaar is bij gecertificeerde instellingen. Ook bij specialistischer zorg en huishoudelijke hulp zien we dat het steeds moeilijker is om cliënten tijdig te plaatsen in de juiste zorg

Financieel - Er een begrotingstekort ontstaat.; Niet financieel - Doelstellingen niet worden gehaald

75%

1.000

5,93%

3

Extern - Inflatie met als gevolg herijking plekprijzen WMO en jeugdzorg regionale inkoop

De plekprijzen hoger zijn dan de budgetten welke zijn opgenomen in de (meerjarige) begroting

Financieel - Er tekorten binnen het budget optreden

75%

750

4,44%

0

Extern - CAO onderhandelingen loonkosten HBH

De loonkosten gaan stijgen

Financieel - Er tekorten binnen het budget optreden

70%

500

2,78%

0

Mens - Complexe problematiek.

De wachtlijsten in de zorg oplopen door stijging van het aantal jongeren met een complexe problematiek

Financieel - Er tekorten op het budget komen; Niet financieel - Dit leidt tot minder weerbare jeugd

50%

500

1,98%

3

Extern - Oorlog Oekraïne-Rusland en ontstaan vluchtelingenstroom vanuit regio Oekraïne (en Rusland) en de toename asielzoekers

Er mentale problemen ontstaan en trauma's worden ervaren waardoor de vraag naar ondersteuning traumaverwerking groter wordt

Financieel - De druk op GGZ WMO/jeugdhulp toeneemt en er onvoldoende compensatie van het rijk komt. Er een tekort aan personeel ontstaat.

75%

250

1,48%

0

Meer informatie over de risico's vindt u in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing (2.2.2).