Alle inwoners van Bronckhorst doen mee in de samenleving
Ons beleidsplan 'Gewoon meedoen' is de komende jaren de leidraad voor keuzes die we maken in het sociaal domein. Dit plan heeft als doel dat inwoners naar vermogen deelnemen aan de samenleving en daarmee een gezonde en gelukkige invulling geven aan hun leven. Voor de uitwerking stelden we in 2024 het beleidsplan 'Bestaanszekerheid' en de wijzigingen in de Verordening sociaal domein vast. In 2025 richten we ons op de invoering van dit beleid. Op een aantal thema's stelden we verdiepende nota’s op. Op onderdelen voeren we die in 2025 niet verder uit door de politieke keuzes in de vastgestelde Perspectiefnota 2025.
Resultaten
Laagdrempelig meedoen borgen we op een andere manier
Door de politieke keuzes in de perspectiefnota zetten we in 2025 de uitvoering van 'Samen Bronckhorst' niet voort. 'Samen Bronckhorst' bestaat uit laagdrempelige activiteiten van de combinatiefunctionarissen voor inwoners die ondersteuning nodig hebben bij het meedoen in de samenleving. We bekijken op welke manier deze inwoners kunnen aanhaken op andere bestaande activiteiten en initiatieven.
We zorgen voor voldoende ondersteuning van vluchtelingen
We zien vanuit het sociaal domein al langer knelpunten ontstaan door bijvoorbeeld personeelstekort of toenemende complexiteit van zorgvragen bij inwoners. Door toenemende instroom van Oekraïense vluchtelingen, statushouders en Alleenstaande Minderjarige Vluchtelingen wordt de druk op alle beleidsvelden hoger. Dit vraagt meer van de ondersteuning of begeleiding en in sommige gevallen ook andere expertise. We voeren het programmaplan en het beleidsplan 'Migratie en Integratie' uit. We zorgen ervoor dat de doelgroep voldoende aandacht krijgt binnen bestaand beleid en passen dit beleid aan waar nodig. We doen dit bijvoorbeeld door het inkopen van ondersteuning en expertise voor deze doelgroep via de regionale aanbesteding jeugdhulp en Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).
We zetten de gift voor een nieuwe statushouder om naar een lening
Statushouders krijgen bij de huisvesting in onze gemeente een bedrag om hun woning in te richten. We hanteren hiervoor de richtlijnen zoals weergegeven door het Nibud. Binnen de regio zien we de ontwikkeling dat dit wordt verstrekt als een lening. Besloten is om vanaf 2025 deze lijn ook te hanteren in Bronckhorst. De statushouders betalen dan naar vermogen het verstrekte krediet terug. Welke percentages en op welke termijnen volgt nog in ons aan te passen beleidsnotitie. We haken hierbij aan bij de werkwijze in de regio Achterhoek.
We ondersteunen mantelzorgers volgens het nieuwe beleid
Het mantelzorgbeleid richt zich vooral op het bereiken van mantelzorgers die geen weet hebben van de ondersteuningsmogelijkheden. We werken samen met werkgevers in de gemeente. In 2025 starten we een communicatiecampagne gericht op inwoners die zichzelf nog niet zien als mantelzorger.
We nemen de inclusieagenda en het uitvoeringsplan dementievriendelijke gemeente op in het Integraal Zorg Akkoord en de uitvoering van het VN-verdrag handicap
Zoals beschreven in de perspectiefnota zijn we genoodzaakt een aantal activiteiten uit de inclusieagenda niet meer uit te voeren. Een aantal activiteiten uit de inclusieagenda voeren we uit onder de vlag van Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en Integraal Zorg Akkoord (IZA). Vanuit het GALA werken we aan inclusie, zoals bij de activiteiten Eén tegen eenzaamheid, gezondheid, valpreventie en bewegen. Binnen de reguliere activiteiten vragen we specifiek aandacht voor de doelgroep dementerende inwoners. De dorpskamers zijn bijvoorbeeld een laagdrempelige inloopvoorziening voor kwetsbare mensen, waaronder mensen met dementie en hun mantelzorgers. We stellen regionaal het IZA op met aandacht voor het thema Veerkrachtig Ouder worden.
Inwoners wonen veilig langer thuis
De woonzorgvisie hangt samen met beleid op het gebied van wonen. Het heeft consequenties voor het zorglandschap in relatie tot de benodigde woonvormen. Het doel is om mensen veilig en prettig langer thuis te laten wonen. Daarbij blijft het van belang dat inwoners zelf keuzes maken over de toekomst en de eigen gezondheidssituatie. We dragen bij aan bewustwording en sturen samen met onze woonpartners andere woonvormen aan.
Resultaat
We stellen een uitvoeringsprogramma op
We stellen een uitvoeringsprogramma op met als basis de geactualiseerde woonzorgvisie. In de programma’s ' Een thuis voor iedereen' en ' Wonen en Zorg voor ouderen' heeft het Rijk vanaf 2023 de gemeenten laten starten met integrale, regionaal afgestemde woonzorgvisies voor aandachtsgroepen en ouderen. In de Regionale Woonagenda 8RHK zijn uitgangspunten geformuleerd die relevant zijn voor de woonzorgvisie. Deze regionale doelstellingen worden uitgewerkt in een regionale woonzorgstrategie.
We bereiden ons voor op de nieuwe Wet Beschermd Wonen
Het Rijk stelde de invoering van de Wet beschermd wonen uit naar 2026. Over het verdelen van de taken uit deze wet zijn we in gesprek met de regio. Onze sociale teams zijn hierop voorbereid. We zorgen voor een zorgvuldige overdracht. Op verzoek van centrumgemeente Doetinchem houden we bij ons een extra plek vrij voor de opvang van dak- en thuislozen.
Resultaat
We zorgen voor opvang en passende woonruimte in het kader van Beschermd Wonen en maatschappelijke opvang
We werken vanuit de intentie van de wet en zorgen voor een passende invulling van beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Dit is een onderdeel van de woonzorgvisie.
Meer inwoners maken gezonde keuzes
We gaan door met de uitvoering van het GALA waar we in 2023 mee startten. Het bijbehorende plan van aanpak loopt tot en met 2026. Een tussentijdse evaluatie houden we in 2025. We maken daarbij gebruik van de vastgestelde indicatoren en persoonlijke verhalen van inwoners.
Resultaat
We bevorderen de gezondheid van onze inwoners
We voeren de programma's van het GALA uit. Het gewenste resultaat is dat er in 2026 meer inwoners, meer gezonde keuzes maken. Met de programma’s willen we de gezondheid van inwoners bevorderen, de sociale basis versterken en sport en bewegen stimuleren. De komende jaren werken we de programma's verder uit en organiseren we meer activiteiten. In 2025 onderzoeken we of we op de goede weg zijn. We passen de aanpak aan als het tussentijdse resultaat onvoldoende is. Voor het onderzoek maken we gebruik van informatie uit de verschillende Gezondheidsmonitors van de GGD NOG. We gebruiken de persoonlijke verhalen van inwoners om betekenis te geven aan de cijfers van de Gezondheidsmonitors. De verhalen van inwoners geven ons meer informatie over de resultaten die we bereiken met de aanpak.
We bouwen aan een beter houdbaar zorgstelsel
De kosten voor zorg en ondersteuning blijven stijgen. We zagen dit aan de kostprijzen bij de inkoop van Wmo en Jeugdhulp, en de kosten van huishoudelijke hulp en vervoer. De druk op de zorg neemt toe door de personeelstekorten en de toenemende vraag. Om inwoners goed te ondersteunen blijven we samenwerken met zorgaanbieders. Ook blijven we gebruik maken van de informele netwerken. We zoeken naar nieuwe oplossingen in de (zorg)technologie. We grijpen tijdig in situaties in om erger te voorkomen.
Resultaten
We sluiten nieuwe contracten voor Jeugdhulp en Wmo
Begin 2024 besloten de colleges van de acht Achterhoekse gemeenten de contracten voor Jeugdhulp en Wmo niet te verlengen. Deze contracten lopen op 1 juli 2025 af. De zorg zelf loopt daarna tot 1 januari 2026 door. Op die datum zijn nieuwe contracten nodig voor de Jeugdhulp en Wmo. Die procedure loopt met de verwachting in 2025 nieuwe contracten te sluiten. We realiseren ons dat er een financieel risico bestaat gezien de prijsontwikkelingen in de sector. Daarnaast kijken we kritisch naar de partijen waarmee we gaan samenwerken en sluiten niet onze ogen bij mogelijke zorgfraude.
Inwoners wonen langer in hun eigen woning door de inzet van zorgtechnologie
We versnellen de toepassing van nieuwe (zorg)technologie. Steeds meer nieuwe technologische ontwikkelingen maken het voor ouderen en mindervaliden makkelijker om langer in de eigen woning te blijven wonen. Steeds meer slimme Domotica (technologie in huis) komt beschikbaar. Voorbeelden hiervan zijn een digitaal fotolijstje met sensoren en een slimme watermeter. We zijn lid van de Technologische Zorg Academie Achterhoek (TZA). Daardoor hebben onze inwoners de mogelijkheid om gebruik te maken van een uitleenservice van deze zorgtechnologie. Twee van onze combinatiefunctionarissen leidden we op tot Techambassadeur om deze oplossingen bij inwoners onder de aandacht te brengen. We nemen deel aan de denktank van de TZA om samen met andere gemeenten en zorgorganisaties te werken aan het versnellen van de toepassing van (zorg) technologie.
INDICATOREN EN RISICO'S
Lokale indicatoren
Er zijn voor dit deelprogramma geen lokale indicatoren.
Verplichte landelijk vastgestelde indicatoren
Er zijn geen landelijke vastgestelde indicatoren voor dit deelprogramma.
Risico's
Risico-oorzaak (Als gevolg van...) | Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...) | Risicogevolg (met als gevolg dat...) | Netto Kans | Totaal: Netto Financieel Maximum | Impact financieel (%) | Impact (overig) |
---|---|---|---|---|---|---|
Extern - Oorlog Oekraïne-Rusland en ontstaan vluchtelingenstroom vanuit regio Oekraïne (en Rusland) en toename asielzoekers | Er te weinig taalonderwijs en begeleiding aan vluchtelingen kan worden gegeven. De druk op de maatschappelijke voorzieningen (bijvoorbeeld zwembaden, sporthallen, kultuurhusen) om hieraan bij te dragen neemt toe. Ook neemt de vraag naar voorzieningen en materialen voor de vluchtelingen zelf toe | Financieel - Er onvoldoende compensatie van het rijk komt. Er een tekort aan personeel ontstaat | 75% | 200 | 1,19% | 0 |
Mens - Een toename van overbelasting van mantelzorgers door afschaling thuiszorg | Mantelzorgers uitvallen door overbelasting. Hierdoor ontstaat een tekort aan mantelzorgers | Financieel - Mantelzorgers vaker zelf ondersteuning nodig hebben (bijv. HBH). De inwoner die eerst werd ondersteund door een uitgevallen mantelzorger is nu aangewezen op zorg van een professional | 60% | 100 | 0,47% | 0 |
Organisatie - Inflatiepercentages die niet jaarlijks worden gekoppeld aan de werkelijke inflatiepercentages | De loon- en prijsinflatie doorgerekend in de subsidies hoger of lager is dan de werkelijke inflatie | Financieel - Gesubsidieerde instellingen een hogere subsidie krijgen dan noodzakelijk (of er moet alsnog o.g.v. budgetovereenkomst bijgeraamd worden) | 50% | 100 | 0,39% | 0 |
Omgeving - Gebrek in waarborgen rondom veiligheid bij het bieden van ondersteuning; Mens - Gebrek in kwaliteit van professionals en/of organisatie | Een incident ontstaat bij het bieden van ondersteuning aan inwoner en/of cliënt door gemeentelijke medewerkers of door een gemeentelijk bekostigde voorziening | Financieel - Er klachten of claims worden ingediend; Niet financieel - Deze klachten en/of claims kunnen leiden tot plaatselijke of regionale imagoschade | 20% | 200 | 0,32% | 4 |
Omgeving - Toename van de stroom van vluchtelingen; Omgeving - Europees vluchtelingenbeleid; Organisatie - Huisvestingsbeleid statushouders | Het aantal vluchtelingen toeneemt en de kosten de rijksmiddelen overstijgen | Financieel - Er een begrotingstekort ontstaat; Niet financieel - Dit mogelijk beperkte imagoschade met zich meebrengt | 30% | 100 | 0,24% | 2 |
Meer informatie over de risico's vindt u in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing (2.2.2).