iconDeelprogramma 2A PASSEND WONEN

Portefeuillehouder

Emmeke Gosselink

Ambtelijk trekker

Hettie van den Brink

We gaan voor de juiste woning op de juiste plaats

Vitaal wonen in Bronckhorst is belangrijk; nu en in de toekomst. Er heerst krapte op de woningmarkt. Dat speelt niet alleen in Bronckhorst. Door de hoge prijzen van koopwoningen en stijgende energielasten staat de betaalbaarheid van wonen onder druk. Ook neemt de vraag naar sociale huurwoningen toe. Daarom streven we ernaar om 1.700 tot 2.200 woningen toe te voegen tot 2030. Hierover hebben we afspraken, zowel landelijk als met de provincie en in de Achterhoek. We focussen op betaalbare woningen: koopwoningen en (sociale) huurwoningen. We vinden het belangrijk om de bestaande woningen te verduurzamen en toekomstbestendig te maken. We koppelen deze woonopgave aan andere opgaven, zoals het vitaal houden van de kernen en het buitengebied, de energietransitie en het versterken van de biodiversiteit. Daarbij hanteren we een integrale aanpak, zoals aangegeven in deelprogramma 3B Duurzaamheid (2.1.3).

Resultaten

We geven ruimte aan doorstromers en nieuwe (collectieve) woonvormen

De belangrijkste doelgroepen voor nieuwbouw zijn starters en ouderen. Zo creëren we mogelijkheden voor doorstroming waar vervolgens gezinnen profijt van hebben. Met de toename van het aantal woningen stimuleren we ook de economie; de woningen voor gezinnen helpen bij het invullen van de vele vacatures nu en in de toekomst. We zetten vanuit de drie O’s (Overheid, Ondernemers en maatschappelijke Organisaties) breed in om de gemeente en regio aantrekkelijk te maken voor potentiële werknemers. Ook realiseren we woningen voor specifieke en urgente (doel)groepen; denk aan asielzoekers en statushouders. We spelen in op deze behoefte met o.a. flexwoningen voor gemixte doelgroepen, bijvoorbeeld starters, spoedzoekers en statushouders. We realiseren een thuis voor iedereen.

We realiseren voldoende woningen om in de woonbehoefte te voorzien

Wij faciliteren woningbouwinitiatieven van inwoners en partijen. Waar nodig pakken we de regie om de juiste woningen voor de juiste doelgroep op de juiste plaats te realiseren. We zetten in op woningen in de volgende categorieën:

  • binnen bestaand stedelijk gebied door inbreiding en transformatie mede door inzet van gemeentelijke locaties voor woningbouw in diverse kernen;
  • in het buitengebied door woningsplitsing en het mogelijk maken van wonen op locaties van vrijkomende agrarische bebouwing (VAB);
  • vijf grote uitbreidingslocaties: Hengelo, Hummelo, Vorden, Steenderen, Zelhem;
  • daarnaast inzet van flexwoningen op nader te bepalen locaties. Dit vraagt een extra inzet om tot geschikte locaties, kwalitatief goede plannen en versnelling van betaalbare woningbouw te komen.

In 2024 zien we de resultaten van de woningbouwplannen die we de afgelopen jaren goedkeurden en komen er daadwerkelijk meer nieuwe woningen.

We handelen woningbouwinitiatieven snel en adequaat af

Om de woningbouw te versnellen en goede plannen van de grond te krijgen, moeten we regie voeren en samenwerken met inwoners en externe partijen. We willen woningbouwinitiatieven snel en adequaat afhandelen. We zetten in op extra capaciteit om dit te realiseren, maar dat blijft door de huidige krapte op de arbeidsmarkt een uitdaging. Ook blijven we investeren in efficiëntere werkprocessen.

We voeren de regionale woonagenda uit

We rondden de nieuwe regionale woonagenda af. Hierin staan de afspraken over de nationale woon- en bouwagenda met provincie en Rijk. De uitvoering startten we al en loopt door in 2024.

We actualiseren de lokale woonvisie

De huidige ontwikkelingen van de nationale woon- en bouwagenda, de nieuwe regionale woonagenda, de lokale context en het woningbouwprogramma in Bronckhorst, vragen om een actualisatie van de lokale woonvisie. We herijken daarbij ook de criteria om woningbouwinitiatieven te beoordelen. Deze herijking ronden we begin 2024 af.

We pakken dorpen en wijken integraal aan

We werken samen met diverse partijen om dorpen en buurten toekomstbestendig te maken. We kijken niet alleen naar 'stenen', maar ook naar de sociale aanpak en verduurzaming. We maken per kern in Bronckhorst een inventarisatie van de gewenste plekken en ruimtelijke mogelijkheden voor woningbouw. Dit leggen we naast lopende initiatieven en we bepalen wat aanvullend nodig is. Voorbeelden hiervan zijn de 'Charettes-aanpak' in Hummelo en de dorpsenergieplannen.

We ontwikkelen een aanvullend instrumentarium en nieuwe aanpakken

We streven naar meer betaalbare woningen, willen de kansen voor woningzoekenden vergroten en doorstroming bevorderen. In de uitvoering van de regionale woonagenda en woondeal werken we aan meer betaalbare woningen. Projecten zijn op dit moment vaak maximaal kostendekkend. We sturen op 2/3e betaalbare woningen in woningbouwinitiatieven. Hiervoor hebben we aanvullend instrumentarium en nieuwe aanpakken nodig. We werken uit hoe we inwoners die sociaal of economisch verbonden zijn aan Bronckhorst voorrang geven. Ook realiseren we een pilot welstandsvrij bouwen. We trekken daarbij samen op met regiogemeenten. Verder werken we aan een huisvestingsverordening.

We stimuleren het verduurzamen en het toekomstbestendig maken van bestaande woningen

We starten met het plan voor het verduurzamen en toekomstbestendig maken van bestaande woningen. We werken het plan van aanpak verder uit en starten de uitvoering in 2024. Uiterlijk 2050 zijn woningen aardgasvrij. Om dit doel te realiseren, is opschaling en versnelling nodig. Het programma loopt samen op met de aanpak van de energietransitie (zie deelprogramma 3B Duurzaamheid). We werken gebiedsgericht aan de verduurzaming van de woningvoorraad in dorpsenergieplannen en de buurtaanpak van de warmtetransitie. Daarnaast stimuleren we bewustwording en gedragsverandering en zetten we kennis en expertise in. Voor alle onderdelen werken we samen met o.a. woningcorporaties, het Energieloket Achterhoek en zetten we de Op Morgen Mobiel in. We stemmen met provincie, netbeheerder en waterschap af om integraal oplossingen te zoeken. Zoals aangegeven in deelprogramma 3B Duurzaamheid (2.1.3) werken we samen met het energieteam aan het verduurzamen en toekomstbestendig maken van bestaande woningen. We ontwikkelen en evalueren het voorlichtingsmateriaal en leren van de hobbels die onze inwoners ervaren bij de verduurzaming. We zetten in op extra informatie juist om onze inwoners te helpen in het 'woud' van mogelijkheden en ervaringsdeskundigen met behulp van casemanagers/verduurzamingscoaches naast energiecoaches.

We realiseren flexwoningen

Om snel aan de woningbehoefte te voldoen, zetten we in op flexibele en tijdelijke woonoplossingen die we relatief snel realiseren. Het onderzoek naar mogelijkheden en locaties loopt en we starten vanaf 2024 met de uitvoering van de plannen. Woningbouwcorporaties (ProWonen en Site) helpen ons om het mogelijk te maken. Landelijk is er nog weinig ervaring met het tijdelijk exploiteren en beheren van woningen. Daarnaast is naast wonen ook de beoordeling van verkeer en vervoer noodzakelijk.

We actualiseren de visie voor wonen en zorg

We lichten dit toe in deelprogramma 1A Vitale inwoners (2.1.1).

Actief grondbeleid voor maatschappelijke opgaven

De marktwerking bij maatschappelijke opgaven is vaak onvoldoende. Het gaat om projecten die niet direct winsten opleveren of waarbij sprake is van een te groot risico voor marktpartijen. Door als gemeente een actievere rol op te pakken, realiseren we deze projecten toch. Samenwerking met de markt heeft de voorkeur vanwege het gezamenlijk delen van de risico's en het verzilveren van kansen. Als blijkt dat de markt afziet van een ontwikkeling en de opgave vinden we van groot belang, kunnen we besluiten om als gemeente een project zelfstandig te ontwikkelen.

Resultaat

We voeren ons grondbeleid op een andere manier uit

Voor een verdere professionalisering van onze bedrijfsvoering is het modelmatig werken met een grondexploitatiesysteem belangrijk. Deze koppelen we aan de gemeentelijke financiële administratie. Nu doen we ervaring op en bereiden we de nieuwe manier van werken vanaf het begrotingsjaar 2025 voor. Voorstellen voor deze aanpassingen leggen we voor in de Perspectiefnota 2025. Meer hierover leest u in paragraaf Grondbeleid (2.2.7).

Lokale indicator

Thema wonen

Effectindicator

Bron

Nul-meting

Jaar nul-meting

Realisatie 2021

Doel 2022

Realisatie 2022

Doel 2023

Doel 2024

Leegstandspercentage in de woningvoorraad (ongewenste leegstand)*

Regionale Woningmarkt monitor rapportage

2,20%

2018

2,80%

max 2%

-

-

-

Waardering buurt en kwaliteit van de woning**

AWLO

8

2018

8,1

8

-

8

8

Uitbreiding woningvoorraad (netto toename aantal woningen (aantal
gereed gemelde woningen minus gesloopte en samengevoegde woningen))

Gemeentelijk datasysteem

-

2019

+102

+100

+38

+125

+175

Aanbod sociale huurwoningen

Gemeentelijk datasysteem

2.848

2019

2.876

2.860

2.694

2.880

2.920

Aanbod sociale huurwoningen in het bezit van woningcorporaties

Gemeentelijk datasysteem

2.848

2019

2.848

2.876

2.848

2.848

* In de regionale woningmarkt monitor wordt leegstand niet meer meegenomen i.v.m. nieuw regionaal beleid en prioriteitstelling. Door het ontbreken van de informatie komt de lokale indicator te vervallen

** Onderzoek AWLO eens in de drie jaar (volgende: 2024)

Verplichte landelijk vastgestelde indicatoren

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Bron

Realisatie 2020

Realisatie 2021

Realisatie 2022

Gelderland 2022

Nieuw gebouwde woningen (aantal per 1.000 woningen)

ABF 2022

4,7

5,8

1,9

8,4

Gegevens overgenomen van www.waarstaatjegemeente.nl stand d.d. 13-09-2023

Risico's

Risico-oorzaak (Als gevolg van...)

Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...)

Risicogevolg (met als gevolg dat...)

Netto Kans

Totaal: Netto Financieel Maximum

Impact financieel (%)

Impact (niet financieel)

Omgeving - Anticiperen op demografische ontwikkelingen

Woningbouwplannen geschrapt worden door demografische ontwikkelingen

Financieel - Extra kosten voor de gemeente komen

50%

€ 1.000.000

3,71%

-

Organisatie - Verslechterde economische vooruitzichten

Minder legesopbrengsten ontvangen worden dan geraamd

Financieel - Er een begrotingstekort ontstaat

50%

€ 250.000

<1,00%

-

Meer informatie over de risico's vindt u in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing (2.2.2).