iconDeelprogramma 2A PASSEND WONEN

We bouwen de juiste woning op de juiste plaats

Vitaal wonen in Bronckhorst is belangrijk; nu en in de toekomst. Er heerst krapte op de woningmarkt. Door de hoge prijzen van koopwoningen en stijgende energielasten staat de betaalbaarheid van wonen onder druk. We zijn hard op weg om 1.700 tot 2.200 woningen toe te voegen. We richten ons op betaalbare woningen: koopwoningen en (sociale) huurwoningen. We vinden het belangrijk om de bestaande woningen te verduurzamen en toekomstbestendig te maken, rekening houdend met uitdagingen als stijgende bouwkosten en netcongestie. We koppelen de woonopgave aan andere opgaven, zoals het vitaal houden van de kernen en het buitengebied, de energietransitie en het versterken van de biodiversiteit. Daarbij hanteren we een integrale aanpak, zoals ook beschreven in deelprogramma 3B Duurzaamheid (2.1.3) en de paragraaf Grondbeleid (2.2.7).

Resultaten

We realiseren een thuis voor iedereen in Bronckhorst

De belangrijkste doelgroepen voor nieuwbouw zijn starters en ouderen. Zo creëren we mogelijkheden voor doorstroming waar gezinnen van profiteren. Met de toename van het aantal woningen stimuleren we ook de economie; de woningen voor gezinnen helpen bij het invullen van de vele vacatures nu en in de toekomst. We zetten vanuit de drie O’s (Overheid, Ondernemers en maatschappelijke Organisaties) breed in om de gemeente en regio aantrekkelijk te maken voor potentiële werknemers. Ook realiseren we woonruimte voor specifieke en urgente (doel)groepen; denk aan asielzoekers en statushouders. We zetten in op nieuwe (collectieve) woonvormen, zoals flexwoningen voor gemixte doelgroepen, bijvoorbeeld starters, spoedzoekers en statushouders. Zo realiseren we een thuis voor iedereen. 

We zorgen voor voldoende woningen om in de woonbehoefte te voorzien 

Onze inzet en capaciteit richten we op de voortgang van de gestarte projecten waardoor deze woningen zo snel mogelijk worden gebouwd. Daarbij zijn we afhankelijk van de partijen die daadwerkelijk 'de stenen leggen'. We faciliteren woningbouwinitiatieven van inwoners en partijen. Waar nodig pakken we de regie om de juiste woningen voor de juiste doelgroep op de juiste plaats te realiseren. We gaan voor woningen in de volgende categorieën: 

  • binnen bestaand stedelijk gebied door inbreiding en transformatie, bijvoorbeeld door de inzet van gemeentelijke locaties voor woningbouw in meerdere kernen;
  • in het buitengebied door woningsplitsing en het mogelijk maken van wonen op locaties van vrijkomende agrarische bebouwing (VAB); 
  • vijf grote uitbreidingslocaties in Hengelo, Hummelo, Vorden, Steenderen en Zelhem; 
  • inzet van flexwoningen op nog te bepalen locaties. 

In 2025 zien we de resultaten van de woningbouwplannen die we goedkeurden en komen er daadwerkelijk meer nieuwe woningen in Bronckhorst.

We voeren de regionale woonagenda uit

In de regionale woonagenda staan de afspraken over de nationale woon- en bouwagenda met provincie en rijk.

We vormen de lokale woonvisie om tot een volkshuisvestingprogramma

Het Rijk verplicht ons om een volkshuisvestingsprogramma vast te stellen per 1 januari 2026. De huidige woonvisie houdt op te bestaan, een deel krijgt een plek in de omgevingsvisie de rest komt in het nieuw op te stellen volkshuisvestingprogramma (dit is ons omgevingsprogramma wonen).

Het doel van het volkshuisvestingprogramma is de verdere uitwerking van de visie op het woonbeleid voor minimaal de eerste vijf jaar en het bevat concrete maatregelen om het beleid te realiseren. We besteden in het programma aandacht aan de gevolgen van bevolkingsprognoses voor woonbehoefte en de daarmee samenhangende opgave voor woningbouw en passende huisvesting. 

We pakken dorpen en wijken integraal aan 

We werken samen met meerdere partijen om dorpen en buurten toekomstbestendig te maken. We kijken niet alleen naar 'stenen', maar ook naar de sociale aanpak en verduurzaming. Bij woningbouwplannen zorgen we voor een integrale aanpak, waardoor we koppelkansen benutten, werk met werk maken en problemen in de directe omgeving proberen op te lossen. Daarnaast werken we actief aan het vormen van een fijne woongemeenschap bij het toevoegen van wijken en buurten. Bijvoorbeeld door het zorgen voor een ontmoetingsplek waar mensen elkaar treffen. We maken voor iedere kern een inventarisatie van de gewenste plekken en ruimtelijke mogelijkheden. Dit leggen we naast lopende initiatieven en zo bepalen we wat aanvullend nodig is. Dit doen we in lijn met onderdelen uit de energietransitie (deelprogramma 3B Duurzaamheid (2.1.3)).

We ontwikkelen een aanvullend instrumentarium en nieuwe aanpakken 

We streven naar meer betaalbare woningen, willen de kansen voor woningzoekenden vergroten en doorstroming bevorderen. We sturen op 2/3e betaalbare woningen bij woningbouwinitiatieven. Hiervoor hebben we aanvullend instrumentarium en nieuwe aanpakken nodig. Na het vaststellen van de woonvisie en de beleidsregels voor het buitengebied in 2024 gaan we aan de slag met de uitvoering hiervan. Na vaststelling gaan wie hier direct mee aan het werk. We voeren een pilot welstandsvrij bouwen uit in Zelhem en gaan aan de slag met het regionale project 'Betaalbaar bouwen'. Ook werken we aan een huisvestingsverordening voor alle Achterhoekse gemeenten. De verordening helpt ons onder andere de mate van urgentie van woningzoekende te bepalen en huurwoningen tot een bepaalde prijs toe te wijzen. 

We stimuleren het verduurzamen en het toekomstbestendig maken van bestaande woningen

We starten met de uitvoeringsagenda verduurzaming woningvoorraad. Dit doen we in lijn met de aanpak van het spoor warmtetransitie in deelprogramma 3B Duurzaamheid (2.1.3). Daar beschrijven we onze aanpak van deze verduurzaming.

We realiseren flexwoningen 

Om snel aan de woningbehoefte te voldoen, zetten we in op flexibele en tijdelijke woonoplossingen die we relatief snel realiseren. Het onderzoek naar mogelijkheden en locaties loopt en we starten vanaf 2025 met de uitvoering van de plannen van ongeveer 30 tot 50 woningen in het eerste jaar. We doen dat samen met woningbouwcorporaties ProWonen en Sité.

We actualiseren de visie voor wonen en zorg 

We lichten dit toe in deelprogramma 1A Vitale inwoners en samenleving (2.1.1).

We maken prestatieafspraken met woningbouwcorporaties

We maken jaarlijks prestatieafspraken met de woningbouwcorporaties zodat ze bijdragen aan onze gezamenlijke doelstellingen zoals het toevoegen van sociale huurwoningen, leefbare wijken en het verduurzamen van bestaande huurwoningen.

De dienstverlening bij omgevingsvergunningen

In 2024 is de Omgevingswet ingegaan. Op basis van de opgedane ervaringen blijven we onze dienstverlening doorontwikkelen binnen het ruimtelijk domein. Vooroverleggen kunnen lang duren met wachtlijsten als gevolg. We willen inwoners en bedrijven zo snel mogelijk duidelijkheid bieden. Zodat zij hun ideeën verder kunnen ontwikkelen met een reële kans op instemming. Daarvoor houden we de communicatie over het beleid en de toepassing van de regelgeving bij en up-to-date.

Resultaat

We geven initiatiefnemers duidelijkheid over hun plannen

De teksten op de website maken we actueel. Het is belangrijk dat onze (beleids)teksten inwoners en bedrijven goed informeren, zodat zij weten of hun idee of initiatief kans van slagen heeft of welke aanpassingen nodig zijn. Initiatiefnemers moeten weten bij wie zij moeten zijn met vragen, welke stukken zij moeten aanleveren en hoe we die stukken en plannen beoordelen.

Om inwoners en bedrijven beter van informatie te voorzien, creëren we één digitaal loket voor initiatiefnemers, waarmee het voor hen duidelijk is waar zij met vragen en ideeën terecht kunnen. Deze behandelen we eenduidig in een vooroverleg met initiatiefnemer.

We verhogen de bouwleges

De inkomsten uit de leges zijn niet kostendekkend. We spraken in de Perspectiefnota 2025 af dat we de bouwleges verhogen.

Resultaat

We maken de bouwleges meer kostendekkend

De leges die we heffen op bouw zijn niet kostendekkend. We gaan bestaande tarieven verhogen en voor meerdere onderwerpen leges heffen. Daarmee dekken de leges een groter deel van de kosten.

INDICATOREN EN RISICO'S

Lokale indicatoren

Thema wonen

Effectindicator

Bron

Nul-meting

Jaar nul-meting

Doel 2023

Realisatie 2023

Doel 2024

Doel 2025

Waardering buurt en kwaliteit van de woning*

AWLO

8

2018

8

8,1

8

8

Uitbreiding woningvoorraad (netto toename aantal woningen (aantal gereed gemelde woningen minus gesloopte en samengevoegde woningen))

Gemeen-telijk data-systeem

0

2019

+125

+93

+175

+175

Aanbod sociale huurwoningen

Gemeen-telijk data-systeem

2.848

2019

2.880

2.964

2.920

2.984

* Onderzoek AWLO eens in de drie jaar (volgende: 2024)

Verplichte landelijk vastgestelde indicatoren

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Bron

Realisatie 2021

Realisatie 2022

Realisatie 2023

Gelderland 2023

Nieuw gebouwde woningen (aantal per 1.000 woningen)

ABF 2023

5,8

1,9

7,5

9,6

Gegevens overgenomen van www.waarstaatjegemeente.nl stand d.d. 02-09-2024

Risico's

Risico-oorzaak (Als gevolg van...)

Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...)

Risicogevolg (met als gevolg dat...)

Netto Kans

Totaal: Netto Financieel Maximum

Impact financieel (%)

Impact (overig)

Organisatie - Verslechterde economische vooruitzichten

We minder legesopbrengsten ontvangen dan geraamd

Financieel - Er een begrotingstekort ontstaat

50%

250

0,99%

0

Mens - Dat het Waarborgfonds Sociale Woningbouw haar verplichtingen niet meer kan nakomen

De gemeente haar achtervangpositie moet innemen

Financieel - Er renteloze leningen moeten worden verstrekt, renteverlies of derving rente-inkomsten plaatsvindt

10%

385

0,31%

0

Organisatie - Dat het Waarborgfonds Eigen Woning haar verplichtingen niet meer kan nakomen

De gemeente haar achtervangfunctie moet innemen

Financieel - Er aanspraak wordt gemaakt op geleden verliezen

10%

250

0,20%

0

Organisatie - Onvoldoende onderzoek naar solvabiliteit van geldlenende organisaties

De organisatie de lening niet kan terugbetalen aan gemeente

Financieel - Dit leidt tot verlies van vermogen

10%

250

0,19%

0

Extern - Netcongestie en/of het niet tijdig behalen van geplande oplossingen door netbeheerders om netcongestie te voorkomen/verminderen.

Nieuwbouw- en uitbreidingsprojecten tot 2030 die meer elektriciteit vragen van het net, vertraagd worden opgeleverd door het ontbreken van netcapaciteit.

Financieel - ; Niet financieel - Plannen worden vertraagd of niet uitgevoerd en andere concepten moeten worden bedacht om plannen uit te kunnen voeren. Waardoor we onze doelen voor wonen/huisvesting niet halen. Woondeal maart 2023 met ministerie niet wordt gehaald (2030); Mogelijk imagoschade.

75%

10

0,06%

4

De 15 belangrijkste risico's voor Bronckhorst staan in paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing (2.2.2).