iconOver de gebonden heffingen

De gebonden heffingen zijn:

  • afvalstoffenheffing;
  • begraafrechten;
  • rioolheffing;
  • leges en rechten.

Kostendekking van heffingen

We laten per heffing zien hoe goed de lasten worden gedekt, dat drukken we uit met een dekkingspercentage. Het dekkingspercentage mag maximaal 100% zijn. Bij het berekenen van het dekkingspercentage tellen we ook kosten zoals overhead en BTW mee. Dit doen we volgens de financiële verordening. We rekenen de overhead uit door de geplande uren te vermenigvuldigen met het vastgestelde percentage. Voor 2026 is dit percentage 68%.

Afvalstoffenheffing

We halen het huishoudelijk afval op. Dat moeten we doen volgens de Wet milieubeheer. De kosten voor het inzamelen en verwerken van afval betalen we met de afvalstoffenheffing. Alle inwoners betalen deze heffing, ook als ze geen afval aanbieden. De inwoner betaalt een vast bedrag én een variabel bedrag. De inwoner kan het variabele deel beïnvloeden. Het maakt uit hoe vaak een huishouden afval aanbiedt en welk soort afval het is. Hoe we de heffing berekenen, leggen we vast.

In deze tabel ziet u hoe we de kosten dekken:

Afvalstoffenheffing

Rekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Lasten afval (7.3)

3.616

3.445

3.464

Baten afval (7.3)

713

311

311

Netto kosten taakveld (7.3)

2.903

3.134

3.154

Toe te rekenen lasten

872

926

912

Overhead (0.4)

188

236

221

Verkeer en wegen (2.1)

81

100

101

BTW

603

590

591

Totale lasten

3.775

4.061

4.066

Opbrengst heffingen

3.828

3.950

4.066

Dekkingspercentage

101%

97%

100%

Circulus verzamelt en verwerkt ons afval

De afvalbegroting is kostendekkend; we maken geen winst op afval. De tariefstijging komt alleen door inflatie. Deze kostenstijging wordt volgens een afgesproken rekenmethode vastgesteld. De kosten zitten vooral in het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval door Circulus. Ook het scheiden en recyclen van afval valt hieronder. GBTwente int de afvalstoffenheffing voor ons. De voorziening tarievenegalisatie Afval zetten we in om de tariefstijging in 2026 beperkt te houden. Onze inspanningen op het gebied van afval beschrijven we in deelprogramma 3B Duurzaamheid (2.1.2) en paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen (2.2.3).

Begraafrechten

De begraafrechten bestaan uit een vergoeding voor het gebruik van de begraafplaatsen en voor gemeentelijke diensten. Dit heffen we volgens de Verordening begraafrechten. De kosten zijn voor de uit te voeren diensten en het onderhoud van de begraafplaatsen. Onze inspanningen op het gebied van begraven beschrijven we in deelprogramma 2B Aantrekkelijke leefomgeving (2.1.2) en paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen (2.2.3).

In deze tabel ziet u hoe we de kosten dekken:

Begraafplaatsen

Rekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Lasten begraafplaatsen en crematoria (7.5)

538

512

539

Baten begraafplaatsen en crematoria (7.5)

458

476

514

Netto kosten taakveld (7.5)

81

36

25

Toe te rekenen lasten

108

124

132

Overhead (0.4)

108

124

132

Totale lasten

189

160

157

Opbrengst heffingen

153

161

154

Dekkingspercentage

81%

100%

98%

Het dekkingspercentage haalt niet de 100%

De kosten voor grafonderhoud zijn niet voor 100% te dekken uit de begraafrechten omdat voor een groot aantal graven de onderhoudskosten in het verleden eeuwigdurend zijn afgekocht.

Rioolheffing

De gemeente zorgt voor het afvoeren van huishoudelijk afvalwater en regenwater. We hebben ook de zorgplicht voor het grondwater. Voor de berekening volgen we het kostendekkingsplan van het Watertakenplan Olburgen 2023-2027 (WTPO). We hanteren één rioolheffing voor alle watertaken. Onze inspanningen op het gebied van riolering beschrijven we in deelprogramma 2B Aantrekkelijke leefomgeving (2.1.2) en paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen (2.2.3).

In deze tabel ziet u hoe we de kosten dekken:

Rioolheffing

Rekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Lasten riolering (7.2)

3.842

3.385

3.556

Baten riolering (7.2)

Netto kosten taakveld (7.2)

3.842

3.385

3.556

Toe te rekenen lasten

1.197

1.076

1.052

Overhead (0.4)

485

507

429

Verkeer en wegen (2.1)

27

29

29

BTW

685

540

593

Totale lasten

5.039

4.461

4.608

- Opbrengst heffingen woningen

4.560

4.021

4.206

- Opbrengst heffingen niet-woningen

458

440

402

Opbrengst heffingen

5.018

4.461

4.608

Dekkingspercentage

100%

100%

100%

We stoppen met afkoppelsubsidies

De kosten zitten vooral in het nakomen van onze gemeentelijke watertaken. We gaven ook subsidie aan inwoners voor het afkoppelen van regenwater. Daarmee stoppen we, dit levert een jaarlijkse besparing op van € 50.000. Hierdoor kan de rioolheffing omlaag en daarmee verhoogden we de OZB. Ook hebben we andere diensten anders ingericht zoals de marktplaats voor materialen.

Leges en rechten

We rekenen kosten voor onze taken en diensten. Deze kosten heten leges en de tarieven die we daarvoor hanteren staan in de Legesverordening. De inkomsten mogen niet hoger zijn dan de kosten. Voor sommige tarieven stelt het Rijk een maximum vast. Dit geldt bijvoorbeeld voor de kosten van reisdocumenten en akten.

We mogen kruissubsidiëring toepassen

Het is moeilijk om de kosten van elke dienst apart te bepalen. Daarom mag de gemeente de kosten per dienst of per groep van diensten dekken. We moeten dit wel op een consequente manier doen. Zo kunnen we kruissubsidiëring toepassen. Dit betekent dat we de tarieven van sommige diensten verhogen om de tarieven van andere diensten laag te houden. Dit moet passen binnen de wettelijke regels.

We dekken de kosten per groep gelijksoortige producten

De leges zijn ingedeeld in drie groepen, gelijk aan de drie hoofdstukken in de Legesverordening:

  1. Algemene dienstverlening
  2. Dienstverlening vallend onder de fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
  3. Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

In de berekening bij het belastingvoorstel laten we per hoofdstuk zien wat de kosten en opbrengsten zijn. We houden dan de kosten en opbrengsten per grotere activiteit bij binnen een groep, niet per recht. Daarom geven we niet alle rechten een waarde. Hieronder geven we het totale dekkingspercentage weer zoals we dat gewend zijn van de andere gebonden heffingen.

Legesverordening

Rekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Lasten legesverordening

5.753

5.197

6.327

Baten legesverordening

35

14

14

Netto kosten taakveld (0.2-1.2-6.6-8.1-8.3)

5.718

5.183

6.313

Toe te rekenen lasten

3.250

3.044

3.528

Overhead (0.4)

3.250

3.044

3.528

Totale lasten

8.968

8.227

9.841

Opbrengst heffingen

2.221

2.464

2.529

Dekkingspercentage

25%

30%

26%

Voor de omgevingsvergunningen stijgen de legesbedragen met 10%

In de legesverordening staan de tarieven voor de leges voor de diensten de we uitvoeren onder de Omgevingswet. Denk daarbij aan het behandelen van aanvragen voor bouwen, afwijken van het omgevingsplan, milieubelastende activiteiten, het kappen van bomen, het aanleggen van uitwegen en het wijzigen van het omgevingsplan.

De legesopbrengst is afhankelijk van de bouwactiviteiten binnen Bronckhorst, zowel van bedrijven als van particuliere woningbouw. Deze activiteiten zijn vooraf lastig te voorspellen, wat de raming van de opbrengsten onzeker maakt.

In de Perspectiefnota is vastgelegd om de legestarieven voor Omgevingswet met 10% te verhogen. De legesopbrengsten bleven in het afgelopen begrotingsjaar achter bij de geraamde inkomsten door een lager dan verwacht aantal bouwinitiatieven en de omzetting van de legesverordening bij het inwerking treden van de Omgevingswet. Door de tarieven met 10% te verhogen, willen we een betere balans realiseren tussen de kosten die we maken voor het leveren van deze diensten en de inkomsten uit leges. Deze aanpassing sluit aan bij het streven naar een financieel gezonde en toekomstbestendige begroting.

De opbrengst besteden we in verschillende deelprogramma's

Bij burgerzaken ontvangen we tijdelijk meer leges doordat nu de piek van vernieuwing van identiteitsbewijzen door de langere geldigheidsduur zichtbaar wordt voor de komende drie jaar. Dit is onderdeel van deelprogramma Besturen (2.1.4). De opbrengsten van o.a. omgevingsvergunningen gebruiken we voor wonen en bouwen. Daar maken we met de tariefsverhoging vanaf 2026 een gedeelte van de achterblijvende inkomsten uit bouwinitiatieven weer goed. Dit is onderdeel van deelprogramma 2A Passend wonen (2.1.1). Uit het overzicht blijkt dat de opbrengsten niet de kosten dekken. In 2025 was de dekking 30%, in 2026 is dit 26%.