De gebonden heffingen zijn:
- afvalstoffenheffing;
- begraafrechten;
- rioolheffing;
- leges en rechten.
Kostendekking van heffingen
We laten per heffing zien hoe goed de lasten worden gedekt, dat drukken we uit met een dekkingspercentage. Het dekkingspercentage mag maximaal 100% zijn. Bij het berekenen van het dekkingspercentage tellen we ook kosten zoals overhead en BTW mee. Dit doen we volgens de financiële verordening. We rekenen de overhead uit door de geplande uren te vermenigvuldigen met het vastgestelde percentage. Voor 2026 is dit percentage 68%.
Afvalstoffenheffing
We halen het huishoudelijk afval op. Dat moeten we doen volgens de Wet milieubeheer. De kosten voor het inzamelen en verwerken van afval betalen we met de afvalstoffenheffing. Alle inwoners betalen deze heffing, ook als ze geen afval aanbieden. De inwoner betaalt een vast bedrag én een variabel bedrag. De inwoner kan het variabele deel beïnvloeden. Het maakt uit hoe vaak een huishouden afval aanbiedt en welk soort afval het is. Hoe we de heffing berekenen, leggen we vast.
In deze tabel ziet u hoe we de kosten dekken:
Afvalstoffenheffing | Rekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|
Lasten afval (7.3) | 3.616 | 3.445 | 3.464 |
Baten afval (7.3) | 713 | 311 | 311 |
Netto kosten taakveld (7.3) | 2.903 | 3.134 | 3.154 |
Toe te rekenen lasten | 872 | 926 | 912 |
Overhead (0.4) | 188 | 236 | 221 |
Verkeer en wegen (2.1) | 81 | 100 | 101 |
BTW | 603 | 590 | 591 |
Totale lasten | 3.775 | 4.061 | 4.066 |
Opbrengst heffingen | 3.828 | 3.950 | 4.066 |
Dekkingspercentage | 101% | 97% | 100% |
Circulus verzamelt en verwerkt ons afval
De afvalbegroting is kostendekkend; we maken geen winst op afval. De tariefstijging komt alleen door inflatie. Deze kostenstijging wordt volgens een afgesproken rekenmethode vastgesteld. De kosten zitten vooral in het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval door Circulus. Ook het scheiden en recyclen van afval valt hieronder. GBTwente int de afvalstoffenheffing voor ons. De voorziening tarievenegalisatie Afval zetten we in om de tariefstijging in 2026 beperkt te houden. Onze inspanningen op het gebied van afval beschrijven we in deelprogramma 3B Duurzaamheid (2.1.2) en paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen (2.2.3).
Begraafrechten
De begraafrechten bestaan uit een vergoeding voor het gebruik van de begraafplaatsen en voor gemeentelijke diensten. Dit heffen we volgens de Verordening begraafrechten. De kosten zijn voor de uit te voeren diensten en het onderhoud van de begraafplaatsen. Onze inspanningen op het gebied van begraven beschrijven we in deelprogramma 2B Aantrekkelijke leefomgeving (2.1.2) en paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen (2.2.3).
In deze tabel ziet u hoe we de kosten dekken:
Begraafplaatsen | Rekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|
Lasten begraafplaatsen en crematoria (7.5) | 538 | 512 | 539 |
Baten begraafplaatsen en crematoria (7.5) | 458 | 476 | 514 |
Netto kosten taakveld (7.5) | 81 | 36 | 25 |
Toe te rekenen lasten | 108 | 124 | 132 |
Overhead (0.4) | 108 | 124 | 132 |
Totale lasten | 189 | 160 | 157 |
Opbrengst heffingen | 153 | 161 | 154 |
Dekkingspercentage | 81% | 100% | 98% |
Het dekkingspercentage haalt niet de 100%
De kosten voor grafonderhoud zijn niet voor 100% te dekken uit de begraafrechten omdat voor een groot aantal graven de onderhoudskosten in het verleden eeuwigdurend zijn afgekocht.
Rioolheffing
De gemeente zorgt voor het afvoeren van huishoudelijk afvalwater en regenwater. We hebben ook de zorgplicht voor het grondwater. Voor de berekening volgen we het kostendekkingsplan van het Watertakenplan Olburgen 2023-2027 (WTPO). We hanteren één rioolheffing voor alle watertaken. Onze inspanningen op het gebied van riolering beschrijven we in deelprogramma 2B Aantrekkelijke leefomgeving (2.1.2) en paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen (2.2.3).
In deze tabel ziet u hoe we de kosten dekken:
Rioolheffing | Rekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|
Lasten riolering (7.2) | 3.842 | 3.385 | 3.556 |
Baten riolering (7.2) | |||
Netto kosten taakveld (7.2) | 3.842 | 3.385 | 3.556 |
Toe te rekenen lasten | 1.197 | 1.076 | 1.052 |
Overhead (0.4) | 485 | 507 | 429 |
Verkeer en wegen (2.1) | 27 | 29 | 29 |
BTW | 685 | 540 | 593 |
Totale lasten | 5.039 | 4.461 | 4.608 |
- Opbrengst heffingen woningen | 4.560 | 4.021 | 4.206 |
- Opbrengst heffingen niet-woningen | 458 | 440 | 402 |
Opbrengst heffingen | 5.018 | 4.461 | 4.608 |
Dekkingspercentage | 100% | 100% | 100% |
We stoppen met afkoppelsubsidies
De kosten zitten vooral in het nakomen van onze gemeentelijke watertaken. We gaven ook subsidie aan inwoners voor het afkoppelen van regenwater. Daarmee stoppen we, dit levert een jaarlijkse besparing op van € 50.000. Hierdoor kan de rioolheffing omlaag en daarmee verhoogden we de OZB. Ook hebben we andere diensten anders ingericht zoals de marktplaats voor materialen.
Leges en rechten
We rekenen kosten voor onze taken en diensten. Deze kosten heten leges en de tarieven die we daarvoor hanteren staan in de Legesverordening. De inkomsten mogen niet hoger zijn dan de kosten. Voor sommige tarieven stelt het Rijk een maximum vast. Dit geldt bijvoorbeeld voor de kosten van reisdocumenten en akten.
We mogen kruissubsidiëring toepassen
Het is moeilijk om de kosten van elke dienst apart te bepalen. Daarom mag de gemeente de kosten per dienst of per groep van diensten dekken. We moeten dit wel op een consequente manier doen. Zo kunnen we kruissubsidiëring toepassen. Dit betekent dat we de tarieven van sommige diensten verhogen om de tarieven van andere diensten laag te houden. Dit moet passen binnen de wettelijke regels.
We dekken de kosten per groep gelijksoortige producten
De leges zijn ingedeeld in drie groepen, gelijk aan de drie hoofdstukken in de Legesverordening:
- Algemene dienstverlening
- Dienstverlening vallend onder de fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
- Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
In de berekening bij het belastingvoorstel laten we per hoofdstuk zien wat de kosten en opbrengsten zijn. We houden dan de kosten en opbrengsten per grotere activiteit bij binnen een groep, niet per recht. Daarom geven we niet alle rechten een waarde. Hieronder geven we het totale dekkingspercentage weer zoals we dat gewend zijn van de andere gebonden heffingen.
Legesverordening | Rekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|
Lasten legesverordening | 5.753 | 5.197 | 6.327 |
Baten legesverordening | 35 | 14 | 14 |
Netto kosten taakveld (0.2-1.2-6.6-8.1-8.3) | 5.718 | 5.183 | 6.313 |
Toe te rekenen lasten | 3.250 | 3.044 | 3.528 |
Overhead (0.4) | 3.250 | 3.044 | 3.528 |
Totale lasten | 8.968 | 8.227 | 9.841 |
Opbrengst heffingen | 2.221 | 2.464 | 2.529 |
Dekkingspercentage | 25% | 30% | 26% |
Voor de omgevingsvergunningen stijgen de legesbedragen met 10%
In de legesverordening staan de tarieven voor de leges voor de diensten de we uitvoeren onder de Omgevingswet. Denk daarbij aan het behandelen van aanvragen voor bouwen, afwijken van het omgevingsplan, milieubelastende activiteiten, het kappen van bomen, het aanleggen van uitwegen en het wijzigen van het omgevingsplan.
De legesopbrengst is afhankelijk van de bouwactiviteiten binnen Bronckhorst, zowel van bedrijven als van particuliere woningbouw. Deze activiteiten zijn vooraf lastig te voorspellen, wat de raming van de opbrengsten onzeker maakt.
In de Perspectiefnota is vastgelegd om de legestarieven voor Omgevingswet met 10% te verhogen. De legesopbrengsten bleven in het afgelopen begrotingsjaar achter bij de geraamde inkomsten door een lager dan verwacht aantal bouwinitiatieven en de omzetting van de legesverordening bij het inwerking treden van de Omgevingswet. Door de tarieven met 10% te verhogen, willen we een betere balans realiseren tussen de kosten die we maken voor het leveren van deze diensten en de inkomsten uit leges. Deze aanpassing sluit aan bij het streven naar een financieel gezonde en toekomstbestendige begroting.
De opbrengst besteden we in verschillende deelprogramma's
Bij burgerzaken ontvangen we tijdelijk meer leges doordat nu de piek van vernieuwing van identiteitsbewijzen door de langere geldigheidsduur zichtbaar wordt voor de komende drie jaar. Dit is onderdeel van deelprogramma Besturen (2.1.4). De opbrengsten van o.a. omgevingsvergunningen gebruiken we voor wonen en bouwen. Daar maken we met de tariefsverhoging vanaf 2026 een gedeelte van de achterblijvende inkomsten uit bouwinitiatieven weer goed. Dit is onderdeel van deelprogramma 2A Passend wonen (2.1.1). Uit het overzicht blijkt dat de opbrengsten niet de kosten dekken. In 2025 was de dekking 30%, in 2026 is dit 26%.