iconHoe komen we aan onze dekkingsmiddelen

Algemene dekkingsmiddelen

Overzicht

Rekening 2024

Begroting 2025 (na wijziging)

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

Onvoorziene uitgaven (A)

0

126

126

126

126

126

Lokale heffingen

Onroerendezaakbelastingen woningen

6.106

6.785

7.307

7.307

7.333

7.333

Onroerendezaakbelastingen eigenaren niet-woningen

1.760

1.908

1.935

1.935

1.942

1.942

Onroerendezaakbelastingen gebruikers niet-woningen

1.054

1.197

1.219

1.219

1.224

1.224

Forensenbelasting

101

72

87

87

87

87

Reclamebelasting

138

140

140

140

140

140

Toeristenbelasting

571

465

465

590

590

590

Parkeerbelasting

0

0

5

5

5

5

Lokale heffingen (B)

9.731

10.567

11.158

11.283

11.321

11.321

Algemene uitkering

71.463

74.958

75.608

75.317

73.595

74.228

Algemene uitkering (C)

71.463

74.958

75.608

75.317

73.595

74.228

Dividend / winstuitkering

BNG

156

180

180

180

180

180

Alliander

684

376

400

400

400

400

Dividend (D)

840

556

580

580

580

580

Overige algemene dekkingsmiddelen (E)

879

180

628

628

628

628

Saldo financieringsfunctie (F)

573

-92

953

767

638

579

Totaal dekkingsmiddelen (A t/m F)

83.486

86.295

89.053

88.702

86.888

87.463

We leggen uit hoe we aan onze dekkingsmiddelen komen

We gebruiken de financiële middelen voor onze maatschappelijke doelen en verantwoordelijkheden richting onze burgers. We lichten ze hieronder toe. Afwijkingen die bij alle taakvelden optreden (bedrijfsvoeringkosten personeel en investeringslasten), leggen we uit bij het onderdeel Algemene dekkingsmiddelen en overhead (3.1). De investeringen staan vermeld in hoofdstuk 3.5 en het gebruik van de reserves en voorzieningen leest u in hoofdstuk 3.6.

Onvoorziene uitgaven (A)

De begroting kent een post voor onvoorziene uitgaven. In de Financiële verordening Bronckhorst is dit bedrag gesteld op € 3,50 per inwoner. We gebruiken dit om eenmalige kosten te dekken die voldoen aan de drie 'O-criteria': onvoorzien, onvermijdbaar en onuitstelbaar. Met behulp van de risico-impactanalyse, uitgewerkt in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing) (2.2.2), houden we de effecten van risico’s in de gaten voor de komende jaren, met name wat betreft onvoorziene uitgaven.

Lokale heffingen (B)

Deze baten betalen onze inwoners. Begraafrechten, riool- en afvalstoffenheffing staan niet in het overzicht. De opbrengsten van die heffingen zijn bedoeld om de kosten van die specifieke taken te dekken.

Van de toeristenbelasting gebruiken we een deel voor onze toeristische uitgaven. De reclamebelasting gaat via een subsidie volledig naar ondernemersverenigingen en naar Industriekring Zelhem.

Over de lokale heffingen leest u meer in de paragraaf Lokale heffingen (2.2.1).

Algemene uitkering (C)

De Algemene uitkering uit het Gemeentefonds is onze belangrijkste inkomstenbron. We mogen dit geld vrij besteden. Als we budgetten binnen deze uitkering toewijzen aan een onderwerp, doen we dat zelf. De cijfers in deze programmabegroting baseren we op de Meicirculaire van 2025. We verwachten niet dat het Rijk de financiële tekorten van gemeenten aanvult. In 2025 zijn we gestart met het in beeld brengen van maatregelen die leiden tot een sluitende begroting. Voor de begroting 2026 zagen we de noodzaak om dit te vervolgen en richting 2027 maken we inzichtelijk wat keuzes tussen ambities betekent. In juli 2025 informeerden we u over de Meicirculaire 2025. Het resultaat van deze circulaire heeft invloed op onze begrotingsruimte. Die ruimte bestaat uit een vrij besteedbaar deel en een deel voor compensatie van loon- en prijsstijgingen. Meer hierover leest u bij de financiële positie (3.2.1), verderop in dit hoofdstuk. We passen alleen iets aan als dat past bij onze uitgangspunten.

Dividend / winstuitkering (D)

We nemen deel in zes bedrijven. Van twee bedrijven (Alliander en BNG) ontvangen we dividend. Meer informatie over de deelnemingen staat in de paragraaf Verbonden partijen (2.2.6).

Overige algemene dekkingsmiddelen (E)

Onder deze noemer nemen we stelposten op. Deze stelposten gaan over uitgaven of inkomsten waarvan we zeker weten dat ze komen, maar we weten nog niet binnen welk beleidsveld ze worden ingezet. In deze programmabegroting gaat het om het flexibele formatiebudget (€ 0,6 mln) voor het opvangen van calamiteiten en de opbrengst van overtollig materieel buitendienst (€ 20.000).

Saldo financieringsfunctie (F)

In de paragraaf Financiering (2.2.4) vindt u meer informatie over onze financieringsaanpak. 

Indicatoren en risico's

Lokale indicatoren

Voor dekkingsmiddelen stelden we geen lokale indicatoren vast.

Verplichte landelijk vastgestelde indicatoren

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Bron

Realisatie 2023

Realisatie 2024

Realisatie 2025

Gelderland 2025

Gemiddelde WOZ waarde woning (x € 1.000)

CBS 2025

417

438

443

398

Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden (in euro's)

COELO 2025

936

980

1011

987

Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (in euro's)

COELO 2025

988

1027

1061

1052

Gegevens overgenomen van www.waarstaatjegemeente.nl stand d.d. 02-09-2025

Risico's

Risico-oorzaak (Als gevolg van...)

Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...)

Risicogevolg (met als gevolg dat...)

Netto Kans

Totaal: Netto Financieel Maximum

Impact financieel (%)

Impact (overig)

Extern - Raming stelpost BCF (BTW-compensatiefonds) conform Provinciale richtlijnen

De opbrengst te hoog is ingeschat

Financieel - Dit leidt tot een begrotingstekort

10%

€ 570.000

0,40%

5

Extern - Inflatie

De inflatie wordt onvoldoende gecompenseerd

Financieel - Dit leidt tot een begrotingstekort

10%

€ 500.000

0,36%

4

Extern - Terugloop van een klein aantal SPUKS naar de Algemene uitkering

De overheveling naar Algemene uitkering wordt gekort met 10%. Dit wordt ingehouden van het budget.

Financieel - Het volledige budget of meer van de SPUK benodigd is voor deze onderwerpen, dan ontstaat er een tekort.

50%

€ 100.000

0,36%

2

Organisatie - Een te hoog ingeschatte WOZ-waarde wordt een te laag tarief vastgesteld voor bedrijven en bij een te laag ingeschatte waarde een te hoog tarief

De geraamde belastinginkomsten niet worden gerealiseerd (te laag tarief) of de opbrengst veel hoger is (te hoog tarief)

Financieel - Dit leidt tot een begrotingstekort; Niet financieel - Bedrijven verwachten een andere belastingheffing door een onjuist ingeschatte waarde (Imagoschade)

5%

€ 100.000

0,04%

2

Organisatie - Een te hoog ingeschatte WOZ-waarde wordt een te laag tarief vastgesteld voor woningen en bij een te laag ingeschatte waarde een te hoog tarief

Geraamde belastinginkomsten niet worden gerealiseerd (te laag tarief) of de opbrengst veel hoger is (te hoog tarief)

Financieel - Dit leidt tot een begrotingstekort; Niet financieel - Inwoners verwachten een andere belastingheffing door een onjuist ingeschatte waarde (Imagoschade)

5%

€ 100.000

0,04%

2

Meer informatie over de risico's vindt u in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing (2.2.2).