We bouwen de juiste woning op de juiste plaats
Bronckhorst is een prachtige plek om te wonen en oud te worden. Vitaal wonen in Bronckhorst is belangrijk; nu en in de toekomst. Er heerst krapte op de woningmarkt. De betaalbaarheid van wonen staat onder druk door de hoge prijzen van koopwoningen en stijgende energielasten. Met de toevoeging van de juiste woningen willen we de woningmarkt weer in beweging brengen.
Het blijft belangrijk om oog te houden voor de bestaande woningvoorraad. We besteden veel aandacht aan het toekomstbestendig maken en verduurzamen van woningen. Woningen zijn meer dan alleen de stenen, het draait om de mensen die er wonen. We zorgen voor een leefbare en veerkrachtige wijk. Dit betekent dat we zorgen voor een prettige, sociale en gezonde leefomgeving met daarin passende voorzieningen. Over onze aanpak rondom verduurzaming leest u in deelprogramma 3B Duurzaamheid (2.1.3) en de paragraaf Grondbeleid (2.2.7) beschrijft ons grondbeleid.
Beoogde resultaten
We zorgen voor voldoende woningen om in de woonbehoefte te voorzien
Het blijft belangrijk om voldoende passende woningen te realiseren, zodat we voor iedereen een goed thuis bieden. Onze ambitie, zoals beschreven in de omgevingsvisie, is om 1.700 tot 2.200 woningen toe te voegen. Sinds de totstandkoming van de eerste woondeal (woondeal 1.0, 2021) zijn er 286 woningen gerealiseerd (bron: CBS). We werken volgens de Woondeal 1.1. Hierin staan de afspraken die in 2025 gemaakt zijn met het Rijk, de provincie Gelderland en de Achterhoekse gemeenten. Deze nieuwe versie van de woondeal speelt in op bestaande verwachtingen over de woningmarkt en woonbehoefte van onze inwoners. De afspraak is dat we in onze gemeente 1.467 woningen toevoegen tot en met 2034.
Er is vooral behoefte aan woningen voor starters en senioren. We richten ons daarom op de toevoeging van betaalbare koopwoningen en (sociale) huurwoningen. Het accent ligt op levensloopgeschikte woningen.
We versnellen de bouw van woningen
Voor de versnelling richten we het interne proces efficiënter in, we beoordelen initiatieven sneller en informeren de initiatiefnemers eerder. Om dat te kunnen doen, zetten we meer personeel in, dat vraagt € 200.000 in de uitvoering. Dit doen we door een tijdelijke beleidsmedewerker Ruimtelijke Ordening in te zetten. Deze medewerker vormt de verbindende schakel tussen de clusters Wonen & Werken, Omgeving en andere teams. Zo zorgen we ervoor dat ons woonbeleid niet alleen integraal wordt opgesteld, maar ook effectief wordt toegepast binnen de vergunningprocedures. Zo voorkomen we dubbel werk en versnellen we besluitvorming.
Onze inzet en capaciteit richten we op de voortgang van de woningbouwplannen die we in behandeling hebben, waardoor de bouw van deze woningen zo snel als mogelijk wordt gemaakt. Wel blijven we afhankelijk van de partijen die daadwerkelijk 'de stenen leggen' en andere externe factoren zoals netcongestie en stikstof. Met deze versterking zetten we een belangrijke stap richting een efficiëntere en toekomstbestendige aanpak van wonen in onze gemeente.
We sturen op de toevoeging van betaalbare woningen
We blijven woningbouwinitiatieven van inwoners en partijen ondersteunen. We sturen op de toevoeging van de juiste woningen voor de juiste doelgroep op de juiste plaats. Bij projecten van meer dan 20 woningen moet minimaal tweederde van de woningen betaalbaar zijn. Om goede afwegingen te maken, gebruiken we de kernenaanpak. De kernenaanpak is de uitvoering van de woonvisie. Deze helpt ons inzicht te geven in de woningbouwopgave per kern.
We sturen op de toevoeging van voldoende sociale huurwoningen
We maken jaarlijks prestatieafspraken met de woningbouwcorporaties. De afspraken gaan over onze gezamenlijke doelstellingen, zoals het toevoegen van voldoende en passende sociale huurwoningen, leefbare wijken en het verduurzamen van bestaande huurwoningen. Deze afspraken passen binnen de meerjarige afspraken die we in de regio Achterhoek in 2025 opstelden.
We sturen op de toevoeging van levensloopgeschikte woningen
Het aantal oudere inwoners in onze gemeente neemt de komende jaren toe. Hierdoor hebben steeds meer mensen zorg of ondersteuning nodig. We hebben genoeg woningen nodig voor mensen met mobiliteitsbeperkingen en woningen waar zorg geleverd kan worden. Een geschikte woonomgeving met toegankelijke voorzieningen en ruimte voor ontmoeting is daarbij ook van belang. Ons doel is om voldoende levensloopgeschikte, zorggeschikte en geclusterde woningen toe te voegen. Vanwege de nabijheid van voorzieningen zijn de grotere kernen hiervoor het meest geschikt. Dit helpt mensen langer zelfstandig te blijven wonen. Hierover maken wij ook afspraken met de woningbouwcorporaties.
INDICATOREN EN RISICO'S
Lokale indicatoren
Thema wonen
Effectindicator | Bron | Nul-meting | Jaar nul-meting | Doel 2023 | Real. 2023 | Doel 2024 | Real. 2024 | Doel 2025 | Doel 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Waardering buurt en kwaliteit van de woning* | AWLO | 8 | 2018 | 8 | 8,1 | 8 | NVT | 8 | 8 |
Uitbreiding woningvoorraad (netto toename aantal woningen (aantal gereed gemelde woningen minus gesloopte en samengevoegde woningen)) | Gemeentelijk datasysteem | 0 | 2019 | +125 | +93 | +175 | +46 | +175 | +204 |
Toevoeging betaalbare woningen aan woningvoorraad | N.v.t | 61% | |||||||
Toevoeging levensloopgeschikte woningen aan woningvoorraad | N.v.t | ||||||||
Aanbod sociale huurwoningen | Gemeentelijk datasysteem | 2.848 | 2019 | 2.880 | 2.964 | 2.920 | 3.012 | 2.984 | 3.076 |
* Onderzoek AWLO eens in de drie jaar (volgende: 2024) |
Verplichte landelijk vastgestelde indicatoren
Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | Bron | Realisatie 2022 | Realisatie 2023 | Realisatie 2024 | Gelderland 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Nieuw gebouwde woningen (aantal per 1.000 woningen) | ABF 2024 | 1,9 | 7,5 | 2,9 | 7,6 |
Gegevens overgenomen van www.waarstaatjegemeente.nl stand d.d. 02-09-2025 |
Risico's
Risico-oorzaak (Als gevolg van...) | Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...) | Risicogevolg (met als gevolg dat...) | Netto Kans | Totaal: Netto Financieel Maximum | Impact financieel (%) | Impact (overig) |
---|---|---|---|---|---|---|
Organisatie - Verslechterde economische vooruitzichten | We minder legesopbrengsten ontvangen dan geraamd | Financieel - Er een begrotingstekort ontstaat | 50% | € 400.000 | 1,42% | 4 |
Mens - Dat het Waarborgfonds Sociale Woningbouw haar verplichtingen niet meer kan nakomen | De gemeente haar achtervangpositie moet innemen | Financieel - Er renteloze leningen moeten worden verstrekt, renteverlies of derving rente-inkomsten plaatsvindt | 10% | € 385.000 | 0,27% | 4 |
Organisatie - Onvoldoende onderzoek naar solvabiliteit van geldlenende organisaties | De organisatie de lening niet kan terugbetalen aan gemeente | Financieel - Dit leidt tot verlies van vermogen | 10% | € 250.000 | 0,18% | 3 |
Organisatie - Dat het Waarborgfonds Eigen Woning haar verplichtingen niet meer kan nakomen | De gemeente haar achtervangfunctie moet innemen | Financieel - Er aanspraak wordt gemaakt op geleden verliezen | 10% | € 250.000 | 0,17% | 3 |
Extern - Netcongestie en/of het niet tijdig behalen van geplande oplossingen door netbeheerders om netcongestie te voorkomen/verminderen. | Nieuwbouw- en uitbreidingsprojecten tot 2030 die meer elektriciteit vragen van het net, vertraagd worden opgeleverd door het ontbreken van netcapaciteit. | Financieel - ; Niet financieel - Plannen worden vertraagd of niet uitgevoerd en andere concepten moeten worden bedacht om plannen uit te kunnen voeren. Waardoor we onze doelen voor wonen/huisvesting niet halen. Woondeal maart 2023 met ministerie niet wordt gehaald (2030); Mogelijk imagoschade. | 75% | € 10.000 | 0,05% | 1 |
Meer informatie over de risico's vindt u in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing (2.2.2).