iconWe hebben inzicht in onze overhead

Hieronder ziet u het overzicht van de totale uitgaven voor de overhead van onze organisatie. Deze uitgaven ondersteunen het primaire proces, zoals groenonderhoud en Jeugdzorg. U vindt het totaalbedrag ook terug in het overzicht van baten en lasten per programma (3.1.1).

Overzicht baten en lasten overhead

Omschrijving

Rekening 2024

Begroting 2025 (incl. wijziging)

Begroting 2026

Lasten

Personeelskosten / personeelskosten derden

8.073

8.699

8.875

Energiekosten

69

45

46

Belastingen

3

9

9

Leveringen en diensten

3.962

5.669

5.145

Dotatie voorziening onderhoud

319

259

266

Kapitaallasten

587

589

912

Subtotaal lasten

13.013

15.270

15.252

Doorbelastingen

0

0

0

Totaal lasten

13.013

15.270

15.252

Baten

Vergoedingen voor personeel

18

38

45

Huren

183

181

186

Leveringen en diensten

244

0

0

Bijdrage instanties

81

14

14

Totaal baten

526

232

245

Saldo Overhead (taakveld 0.4)

12.487

15.038

15.007

Overheadpercentage

10,8%

11,9%

11,3%

Hoe rekenen we overhead door aan programma's

De wet schrijft voor dat we een kengetal gebruiken om taakvelden met elkaar te vergelijken

Dit kengetal laat zien hoeveel overhead we hebben, als percentage van de totale lasten van de programma’s. We boeken de kosten voor overhead apart. Daarom staan ze niet bij de totale lasten van de (deel)programma’s in het programmaplan (2.1). Wilt u weten wat de totale lasten van een programma zijn, inclusief overhead? Tel dan het percentage overhead op bij de lasten van de (deel)programma’s.

Voor het berekenen van kostprijzen gebruiken we een ander kengetal

Volgens de financiële verordening van Bronckhorst rekenen we met het percentage van de totale overhead ten opzichte van de totale loonkosten. We baseren dit percentage dus niet op de totale lasten van de programma’s. We kijken dan naar de verhouding tussen de totale overhead en de totale loonkosten. Voor de begroting komt dit op 68% (2025: 73%). Dit percentage geeft een beter beeld van de kosten die we kunnen toerekenen aan onze eigen primaire werkzaamheden, zoals loonkosten.

We rekenen geen overhead aan incidentele taken

Sinds 2024 rekenen we loonkosten toe aan grondexploitaties en (exploitatie)projecten. We doen dit op basis van nacalculatie bij de jaarstukken.

Indicatoren en risico's

Lokale indicatoren

Voor overhead stelden we geen lokale indicatoren vast.

Verplichte landelijk vastgestelde indicatoren

Landelijk vastgestelde indicatoren

Bron

Realisatie 2022

Realisatie 2023

Realisatie 2024

Begroot 2025

Begroot 2026

Formatie (fte per 1.000 inwoners)

Begroting 2024

7,84

8,58

8,62

8,48

8,51

Bezetting (fte per 1.000 inwoners)

Begroting 2024

7,67

7,89

7,89

7,93

7,81

Apparaatskosten (kosten per inwoner)

Begroting 2024

785

911

903

1.030

1.005

Externe inhuur (kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen)

Begroting 2024

7,5%

15,9%

15,9%

7,48%

5,37%

Overhead (% van totale lasten)

Begroting 2024

12,1%

11,6%

10,8%

12,8%

11,3%

Risico's

Risico-oorzaak (Als gevolg van...)

Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...)

Risicogevolg (met als gevolg dat...)

Netto Kans

Totaal: Netto Financieel Maximum

Impact financieel (%)

Impact (overig)

Technisch - Gehackt worden, fysiek toegang tot het systeem verschaffen (inbraak op systeem), gijzelsoftware plaatsen (losgeld eis)

Er zich een beveiligingslek voordoet waar misbruik van gemaakt wordt

Financieel - Er extra kosten worden gemaakt; Niet financieel - Dit doorgaans leidt tot imagoschade op landelijk niveau

25%

€ 3.000.000

5,34%

5

Extern - Oorlog Oekraïne-Rusland en militair strategische ontwikkeling tegen NAVO

Zich cyberaanvallen voordoen. De voorbeelden zijn er al met DDOS aanvallen bij overheidsinstellingen en nutsbedrijven maar dat kan veranderen in echte cyberaanvallen

Financieel - Uitval communicatie/internet optreedt en er geen informatie in brede zin en geen dienstverlening (energiebedrijven, telefoon en internetproviders) is. Het opnieuw opstarten brengt veel extra kosten met zich mee; Niet financieel - Dit kan leiden tot landelijke imagoschade

25%

€ 1.000.000

1,77%

5

Extern - De economische situatie

Een medewerker fraude pleegt

Financieel - Er financiële schade ontstaat en er kosten optreden voor onderzoek; Niet financieel - Er regionale imagoschade ontstaat

10%

€ 1.000.000

0,71%

5

Technisch - Onbedoeld verstrekken van privacygegevens

Er datalekken ontstaan door ten onrechte verstrekte persoonsgegevens

Financieel - Er claims kunnen worden ingediend of boetes volgen die leiden tot financiële schade; Niet financieel - Het openbaar worden van datalekken schadelijk kan zijn voor het imago van de organisatie op landelijk niveau

20%

€ 500.000

0,71%

4

Omgeving - Een veranderende arbeidsmarkt/krappe arbeidsmarkt specifieke functies; Organisatie - Hoog/langdurig ziekteverzuim; Organisatie - Vertrek van medewerkers wegens pensionering

Er achterstanden ontstaan in de werkzaamheden waardoor er extra moet worden ingehuurd (externen)

Financieel - Dit leidt tot overschrijding van inhuur budgetten; Niet financieel - Imagoschade door achterstanden in werkzaamheden en opgaven

50%

€ 100.000

0,35%

2

Meer informatie over de risico's vindt u in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing (2.2.2).