Hieronder ziet u het overzicht van de totale uitgaven voor de overhead van onze organisatie. Deze uitgaven ondersteunen het primaire proces, zoals groenonderhoud en Jeugdzorg. U vindt het totaalbedrag ook terug in het overzicht van baten en lasten per programma (3.1.1).
Overzicht baten en lasten overhead
Omschrijving | Rekening 2024 | Begroting 2025 (incl. wijziging) | Begroting 2026 |
---|---|---|---|
Lasten | |||
Personeelskosten / personeelskosten derden | 8.073 | 8.699 | 8.875 |
Energiekosten | 69 | 45 | 46 |
Belastingen | 3 | 9 | 9 |
Leveringen en diensten | 3.962 | 5.669 | 5.145 |
Dotatie voorziening onderhoud | 319 | 259 | 266 |
Kapitaallasten | 587 | 589 | 912 |
Subtotaal lasten | 13.013 | 15.270 | 15.252 |
Doorbelastingen | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 13.013 | 15.270 | 15.252 |
Baten | |||
Vergoedingen voor personeel | 18 | 38 | 45 |
Huren | 183 | 181 | 186 |
Leveringen en diensten | 244 | 0 | 0 |
Bijdrage instanties | 81 | 14 | 14 |
Totaal baten | 526 | 232 | 245 |
Saldo Overhead (taakveld 0.4) | 12.487 | 15.038 | 15.007 |
Overheadpercentage | 10,8% | 11,9% | 11,3% |
Hoe rekenen we overhead door aan programma's
De wet schrijft voor dat we een kengetal gebruiken om taakvelden met elkaar te vergelijken
Dit kengetal laat zien hoeveel overhead we hebben, als percentage van de totale lasten van de programma’s. We boeken de kosten voor overhead apart. Daarom staan ze niet bij de totale lasten van de (deel)programma’s in het programmaplan (2.1). Wilt u weten wat de totale lasten van een programma zijn, inclusief overhead? Tel dan het percentage overhead op bij de lasten van de (deel)programma’s.
Voor het berekenen van kostprijzen gebruiken we een ander kengetal
Volgens de financiële verordening van Bronckhorst rekenen we met het percentage van de totale overhead ten opzichte van de totale loonkosten. We baseren dit percentage dus niet op de totale lasten van de programma’s. We kijken dan naar de verhouding tussen de totale overhead en de totale loonkosten. Voor de begroting komt dit op 68% (2025: 73%). Dit percentage geeft een beter beeld van de kosten die we kunnen toerekenen aan onze eigen primaire werkzaamheden, zoals loonkosten.
We rekenen geen overhead aan incidentele taken
Sinds 2024 rekenen we loonkosten toe aan grondexploitaties en (exploitatie)projecten. We doen dit op basis van nacalculatie bij de jaarstukken.
Indicatoren en risico's
Lokale indicatoren
Voor overhead stelden we geen lokale indicatoren vast.
Verplichte landelijk vastgestelde indicatoren
Landelijk vastgestelde indicatoren | Bron | Realisatie 2022 | Realisatie 2023 | Realisatie 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
Formatie (fte per 1.000 inwoners) | Begroting 2024 | 7,84 | 8,58 | 8,62 | 8,48 | 8,51 |
Bezetting (fte per 1.000 inwoners) | Begroting 2024 | 7,67 | 7,89 | 7,89 | 7,93 | 7,81 |
Apparaatskosten (kosten per inwoner) | Begroting 2024 | 785 | 911 | 903 | 1.030 | 1.005 |
Externe inhuur (kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen) | Begroting 2024 | 7,5% | 15,9% | 15,9% | 7,48% | 5,37% |
Overhead (% van totale lasten) | Begroting 2024 | 12,1% | 11,6% | 10,8% | 12,8% | 11,3% |
Risico's
Risico-oorzaak (Als gevolg van...) | Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...) | Risicogevolg (met als gevolg dat...) | Netto Kans | Totaal: Netto Financieel Maximum | Impact financieel (%) | Impact (overig) |
---|---|---|---|---|---|---|
Technisch - Gehackt worden, fysiek toegang tot het systeem verschaffen (inbraak op systeem), gijzelsoftware plaatsen (losgeld eis) | Er zich een beveiligingslek voordoet waar misbruik van gemaakt wordt | Financieel - Er extra kosten worden gemaakt; Niet financieel - Dit doorgaans leidt tot imagoschade op landelijk niveau | 25% | € 3.000.000 | 5,34% | 5 |
Extern - Oorlog Oekraïne-Rusland en militair strategische ontwikkeling tegen NAVO | Zich cyberaanvallen voordoen. De voorbeelden zijn er al met DDOS aanvallen bij overheidsinstellingen en nutsbedrijven maar dat kan veranderen in echte cyberaanvallen | Financieel - Uitval communicatie/internet optreedt en er geen informatie in brede zin en geen dienstverlening (energiebedrijven, telefoon en internetproviders) is. Het opnieuw opstarten brengt veel extra kosten met zich mee; Niet financieel - Dit kan leiden tot landelijke imagoschade | 25% | € 1.000.000 | 1,77% | 5 |
Extern - De economische situatie | Een medewerker fraude pleegt | Financieel - Er financiële schade ontstaat en er kosten optreden voor onderzoek; Niet financieel - Er regionale imagoschade ontstaat | 10% | € 1.000.000 | 0,71% | 5 |
Technisch - Onbedoeld verstrekken van privacygegevens | Er datalekken ontstaan door ten onrechte verstrekte persoonsgegevens | Financieel - Er claims kunnen worden ingediend of boetes volgen die leiden tot financiële schade; Niet financieel - Het openbaar worden van datalekken schadelijk kan zijn voor het imago van de organisatie op landelijk niveau | 20% | € 500.000 | 0,71% | 4 |
Omgeving - Een veranderende arbeidsmarkt/krappe arbeidsmarkt specifieke functies; Organisatie - Hoog/langdurig ziekteverzuim; Organisatie - Vertrek van medewerkers wegens pensionering | Er achterstanden ontstaan in de werkzaamheden waardoor er extra moet worden ingehuurd (externen) | Financieel - Dit leidt tot overschrijding van inhuur budgetten; Niet financieel - Imagoschade door achterstanden in werkzaamheden en opgaven | 50% | € 100.000 | 0,35% | 2 |
Meer informatie over de risico's vindt u in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing (2.2.2).