We maken ruimte voor bedrijven in Bronckhorst
De komende jaren is er in Bronckhorst behoefte aan meer geschikte ruimte voor bedrijven. We vernieuwen daarom verouderde locaties en werken aan plannen voor de uitbreiding en aanleg van nieuwe bedrijventerreinen.
Beoogde resultaten
We faciliteren ondernemers en bedrijven om te innoveren en actief bij te dragen aan de economie van Bronckhorst
We overleggen met ondernemers en organisaties. We spelen in op ontwikkelingen, verbinden met andere partijen en maken afspraken over middelen zoals ondernemersfondsen. We ondersteunen Bedrijvig Bronckhorst, die jaarlijks de ondernemersprijs uitreikt om ondernemerschap te waarderen. We faciliteren hiermee een gezond en innovatief ondernemersklimaat, verduurzamen de economie en bevorderen de werkgelegenheid.
We maken ontwikkelplannen voor drie nieuwe bedrijventerreinen
We werken de plannen uit voor de nieuwe bedrijventerreinen in Steenderen, Hengelo en Zelhem. Voor elke locatie stellen maken we een stedenbouwkundige en landschappelijk schets. We stellen daarnaast per locatie een ontwikkelaanpak op met een profiel voor het terrein en een structuur voor de volgende fasen. We maken de financiële aspecten (investering, exploitatie) inzichtelijk. We doen dit in overleg met eigenaren, omwonenden en andere belanghebbenden.
We starten met de uitvoering van het proces de herstructurering van bedrijventerrein 't Werkveld in Vorden
We starten met de herstructurering om het bedrijventerrein toekomstbestendig te maken. We verzamelen hiervoor input van belanghebbenden. We werken samen aan thema's zoals energie, warmte, openbaar gebied en groen. We stellen maatregelen op. Na de eerste fase bepalen we in 2026 het vervolg. We passen doelen, kaders, middelen en het proces aan indien nodig.
We ronden de herstructurering van Industriepark Zelhem af
We verleggen kabels en leidingen en de weg. We vernieuwen de oude riolering en koppelen regenwater af. Het aandeel groen vergroten we met bredere groenstroken, bomen en planten.
We werken aan toekomstbestendige winkelgebieden in Hengelo, Zelhem en Vorden
We werken samen met ondernemers en initiatiefnemers aan toekomstbestendige winkelgebieden. We hanteren hierbij duidelijke kaders voor functies en functieveranderingen. Daarnaast voeren we in Hengelo en Zelhem een blauwe parkeerzone in om voldoende parkeerruimte voor bezoekers te garanderen.
We willen een sterke toeristische en recreatieve basis voor bezoekers en inwoners
Toerisme en recreatie zijn belangrijk voor onze lokale economie. Ze zijn van belang voor onze inwoners en bezoekers, en zorgen voor inkomsten en banen. Een levendige vrijetijdseconomie draagt bij aan leefbare dorpen en landelijk gebied. Toerisme draagt bij aan het behouden van onze voorzieningen, landschap en erfgoed.
Beoogd resultaat
We zetten in op een sterke toeristisch-recreatieve basis voor bezoekers en inwoners
We willen dat Bronckhorst een aantrekkelijke bestemming blijft. Ons landschap en erfgoed zijn onze sterke punten. We zorgen dat bezoekers en inwoners hiervan kunnen genieten. Daar hoort natuurlijk ook een gevarieerd en levendig recreatie-aanbod bij. Ook bedrijven in deze sector moeten vitaal en duurzaam blijven. Dit doen we op diverse manieren.
- We werken samen met Achterhoek Toerisme en gebruiken de VrijetijdsAgenda Achterhoek. Ook ondersteunen we lokale samenwerking, zoals in het Toeristisch Platform Bronckhorst en de lokale TIP's/ VVV. Dit draagt bij aan een sterkere sector.
- We breiden de campagne 'Tot Slot! in Bronckhorst' uit. We ondersteunen lokale projecten en activiteiten die hierbij passen.
- We zorgen voor goed beheer en onderhoud van onze recreatieve routes.
- We steunen evenementen die bijdragen aan de promotie en het profiel van Bronckhorst en de Achterhoek. We onderzoeken de mogelijkheden voor een integraal subsidiebudget.
We herzien het programma Recreatie & Toerisme. Samen met de sector evalueren we het huidige beleid en bepalen we nieuwe doelen.
INDICATOREN EN RISICO'S
Lokale indicatoren
Thema economie
Effectindicator | Bron | Nul-meting | Jaar nul-meting | Doel 2023 | Realisatie 2023 | Doel 2024 | Doel 2025 | Doel 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Toename bedrijfsareaal (in hectare) op herontwikkelde bestaande bedrijventerreinen | IBIS | * | 2020 | +1 ha | 0 | +0,5 ha | +1 ha | +1,2 ha |
Aantal hectare aan nieuw gerealiseerd bedrijfsareaal of toename verwacht bedrijfsareaal dat in procedure is gebracht | IBIS | * | 2020 | +2 ha | 0 | +2 ha | +1 ha | |
Aantal nieuw gevestigde bedrijven op nieuw of herontwikkelde locaties (vab’s) in het buitengebied. | IBIS | * | 2020 | +1 | 0 | +1 | +1 | +1 |
Thema bevorderen ondernemerschap
Effectindicator | Bron | Nul-meting | Jaar nul-meting | Doel 2022 | Realisatie 2023 | Doel 2024 | Doel 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Onze dienstverlening aan onze ondernemers wordt beoordeeld met minimaal een 7 | Ondernemers-panel | 6,3 | 2021 | 7 | Geen peiling | 7 | 7 |
Thema toerisme
Effectindicator | Bron | Doel 2022 | Realisatie 2022 | Doel 2024 | Doel 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Het effect op de lokale economie wordt gemeten aan de hand van de groei van de bestedingen; die moet minstens net zo goed zijn als de gemiddelde ontwikkeling in de Achterhoek | Achterhoek | Groei in | Bronckhorst: +65% < | Groei in | Groei in |
* Op basis van de Achterhoek Toerisme monitor (tweejaarlijks) wordt regionaal bepaald wat de groei is, dit geeft input geeft voor de lokale indicator. |
Verplichte landelijk vastgestelde indicatoren
Economie | Bron | Realisatie 2022 | Realisatie 2023 | Realisatie 2024 | Gelderland 2024 |
---|---|---|---|---|---|
% Functiemenging | LISA 2023 | 48,1% | 48,3% | nb | nb |
Vestigingen (van bedrijven) (aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar) | LISA 2023 | 192,3 | 197,3 | nb | nb |
Sociaal domein | Bron | Realisatie 2022 | Realisatie 2023 | Realisatie 2024 | Gelderland 2024 |
---|---|---|---|---|---|
Banen (aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15-64 jaar) | LISA 2023 | 696,2 | 705,5 | nb | nb |
% Netto arbeidsparticipatie (% van de werkzame beroepsbevolking t.o.v. de beroepsbevolking) | CBS 2024 | 72,3% | 72,5% | 73,3% | 74,0% |
Gegevens overgenomen van www.waarstaatjegemeente.nl stand d.d. 02-09-2025 |
Risico's
Risico-oorzaak (Als gevolg van...) | Risicogebeurtenis (bestaat de kans dat...) | Risicogevolg (met als gevolg dat...) | Netto Kans | Totaal: Netto Financieel Maximum | Impact financieel (%) | Impact (overig) |
---|---|---|---|---|---|---|
Extern - Het uitbreken van een pandemie/oorlog/natuurramp, ontstaat een economische recessie. | De aantrekkelijkheid en economische vitaliteit in de kernen wordt negatief beïnvloed door bijv. wegvallen bedrijven of leegstand in winkelgebieden. Partijen en de gemeente moeten hun prioriteiten bijstellen | Financieel - We indirect minder inkomsten genereren (bijv. OZB e.d.). Mogelijk volgen er claims van andere partijen ter compensatie; Niet financieel - Doelstellingen in gevaar komen of pas later worden bereikt. Minder economische vitaliteit kan de aantrekkelijkheid van de dorpen verminderen | 10% | € 75.000 | 0,05% | 2 |
Extern - Netcongestie en/of het niet tijdig behalen van geplande oplossingen door netbeheerders om netcongestie te voorkomen/verminderen | De doelstellingen voor het herstructureren en verduurzamen van de bestaande bedrijventerreinen niet worden gehaald. Verduurzamen kan pas op een later moment | Financieel - ; Niet financieel - Werk- en leefomgeving wordt niet verbeterd en bedrijven wachten met investeren | 25% | € 0 | 0,00% | 0 |
Extern - Netcongestie en/of het niet tijdig behalen van geplande oplossingen door netbeheerders om netcongestie te voorkomen/verminderen | De doelstellingen voor het realiseren van werklocaties…. worden niet gehaald. Nieuwe werklocaties worden later onwikkeld en kavels zijn later beschikbaar | Financieel - Door gemeente verworven gronden langer geen opbrengsten genereren terwijl de rentelasten blijven.; Niet financieel - Bedrijven niet kunnen uitbreiden en niet doorontwikkelen en verduurzamen | 25% | € 0 | 0,00% | 0 |
Meer informatie over de risico's vindt u in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing (2.2.2).