1A Vitale inwoners en samenleving | Baten | Lasten | Saldo |
---|---|---|---|
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 770 | 4.538 | -3.768 |
7.1 Volksgezondheid | 169 | 1.823 | -1.654 |
Totaal | 940 | 6.361 | -5.421 |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
1A - 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | Real. 2024 | Begr. 2025 | Begr. 2026 | Begr. 2027 | Begr. 2028 | Begr. 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal lasten | 6.991 | 9.209 | 4.538 | 3.495 | 3.442 | 3.448 |
Totaal baten | 6.500 | 5.003 | 770 | 98 | 94 | 94 |
Saldo | -491 | -4.206 | -3.768 | -3.396 | -3.348 | -3.354 |
+ = ruimte; - = geldvraag
6.1 Personeelskosten (lasten € 148.000 V)
Vanuit de loonkostenbegroting 2026 worden er ten opzichte van 2025 minder personele kosten aan dit taakveld toegerekend.
6.1 Programma Migratie & Integratie (lasten € 1.072.000 V)
Het programma M&I betreft tijdelijke middelen met ieder jaar andere bedragen. In de 2e Tussenrapportage 2025 stellen we de tijdsplanning van het programma weer bij. Dat worden de meest recente cijfers voor de Programmabegroting 2026. Wijzigingen binnen het programma M&I zijn budgettair neutraal over de jaren heen.
6.1 Opvang Vluchtelingen Oekraïne (lasten € 3.009.000 V)
De budgetten voor de opvang van Oekraïners verwerken we jaarlijks in de tussenrapportage. De regeling is een jaar geldig en de voorwaarden worden jaarlijks in december aangepast voor het komende jaar. Dit betekent dat deze budgetten niet meerjarig begroot mogen worden en dus een afwijking weergeven met het huidige jaar.
6.1 Preventie Jeugd (lasten € 202.000 V)
De uitvoering van de pilot 'Flexibel, Preventief & Nabij' vroeg voor de jaren 2024 en 2025 een aanvullende subsidiebijdrage voor jongerenwerk. We dekten deze bijdrage uit het budget voor Jeugdzorg (deelprogramma 1B Toegang en individuele voorzieningen).
6.1 Welzijnsbeleid (lasten € 90.000 N)
In de Perspectiefnota 2026-2029 stelde u structureel € 90.000 beschikbaar voor versterking van het maatschappelijk voorveld.
6.1 Collectief aanvullend vervoer (lasten € 100.000 V)
In de Perspectiefnota 2026-2029 stemde u in met een besparing op het doelgroepenvervoer en het sociaal recreatief Wmo-vervoer. Door kritischer te kijken naar daadwerkelijk maatwerk en het gebruik van openbaar vervoer te stimuleren, voorzien we een afname van het taxivervoer.
6.1 SPUK Inburgering (lasten € 243.000 V)
De SPUK Inburgeringsvoorzieningen is budgettair neutraal. De bedragen verschillen per jaar op basis van het aantal inburgeraars. In de tussenrapportage monitoren we deze budgetten.
6.1 Opvang Vluchtelingen Oekraïne (baten € 3.898.000 N)
Wat geldt voor de lasten bij 'Opvang Vluchtelingen Oekraïne' geldt ook voor de baten. Het verschil loopt via de Algemene reserve.
6.1 SPUK Inburgering (baten € 243.000 N)
Wat geldt voor de lasten bij 'Inburgering' geldt ook voor de baten, het betreft een budgettair neutrale SPUK.
7.1 Volksgezondheid
1A - 7.1 Volksgezondheid | Real. 2024 | Begr. 2025 | Begr. 2026 | Begr. 2027 | Begr. 2028 | Begr. 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal lasten | 1.526 | 1.819 | 1.823 | 1.687 | 1.718 | 1.749 |
Totaal baten | 288 | 220 | 169 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -1.238 | -1.599 | -1.654 | 1.687 | 1.718 | -1.749 |
+ = ruimte; - = geldvraag
7.1 Brede SPUK-regeling (baten € 51.000 N)
Voor een aantal onderdelen van de Brede SPUK-regeling ontvangen we in 2026 geen rijksmiddelen meer. Dit betreft de onderdelen Mentale gezondheid, Aanpak overgewicht en obesitas, Versterking kennis- en adviesfunctie GGD en Coördinatiekosten regionale aanpak preventie.